مقالات

دارایی جاری و غیر جاری چیست؟

دارایی جاری و غیر جاری چیست؟

دارایی جاری و غیر جاری چیست؟

یکی از بهترین عوامل برای ارزیابی وضعیت مالی شرکتها و سودآوری آنها، بررسی صورتهای مالی آنهاست. انواع مختلف صورت های مالی اطلاعات متفاوتی را نشان می دهند. داشتن اطلاعاتی مانند فهرست دارایی های جاری و غیرجاری بسیار مهم است. در این مقاله وبلاگ دانشکده حسابداری پاکت به تفاوت دارایی های جاری و غیرجاری می پردازیم.

تعریف اینکه دارایی جاری و غیر جاری چیست؟

در معاملات مالی و پولی یک شرکت، نقدینگی (به ارزهای داخلی و خارجی) ضروری است. بنابراین شرکت باید بتواند نیازهای نقدی خود را تامین کند. یک شرکت نمی تواند تمام دارایی خود را به صورت نقد نگهداری کند و بخشی از آن را به اشکال مختلف و در مکان های مختلف سرمایه گذاری کند. این کار بخشی از مدیریت سرمایه و دارایی های شرکت است.

دارایی جاری دارایی است که می تواند به سرعت به پول نقد تبدیل شود. تبدیل سریع دارایی ها به وجه نقد به معنای یک دوره حداقل یک ساله است. یعنی اگر بتوانید سهامی را در کمتر از یک سال به نقد تبدیل کنید، می توان آن را دارایی جاری در نظر گرفت.

انواع دارایی های رایج| دارایی جاری و غیر جاری چیست؟

انواع دارایی های رایج| دارایی جاری و غیر جاری چیست؟

برای درک بهتر انواع دارایی های جاری و غیرجاری، از انواع دارایی های جاری شروع می کنیم. اگر دارایی ها و موجودی کسب و کار شما در یکی از انواع زیر قرار می گیرند، ممکن است در دسته فعلی قرار گیرند:

وجه نقد: هدف از دسته بندی و تعیین نوع دارایی، تبدیل آن به وجه نقد است. بنابراین شکی وجود ندارد که موجودی نقدی شرکت در حساب های بانکی و سپرده های منقضی نشده هاروی جاری است.
سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت: اگر شرکت در واحدهای تجاری زودبازده سرمایه‌گذاری کرده باشد، به گونه‌ای که بتوان پول را در کمتر از یک سال دریافت کرد، می‌تواند به عنوان دارایی کوتاه‌مدت در نظر گرفته شود.
اسناد فروش تجاری: به کلیه اسناد فروش و بازرگانی که طی سال آینده جمع آوری می شود، دارایی جاری می گویند.
پیش پرداخت و پیش فروش: پرداخت های مشتریانی که انتظار می رود ظرف یک سال آینده دریافت شود و خرید آنها نهایی شده باشد، در دسته دارایی های جاری قرار می گیرد.

خدمات حسابداری استارت آپ
بیشتر بخوانید

دارایی غیرجاری چیست؟ | دارایی جاری و غیر جاری چیست؟

دارایی های غیرجاری شامل اقلامی است که بر اساس سرمایه گذاری های بلندمدت شرکت خریداری شده اند. یعنی حسابدار و هیئت مدیره شرکت انتظار دارند این دارایی ها ظرف یک سال یا بیشتر بازیابی شوند. این دارایی ها در فرآیندها و عملیات شرکت مورد استفاده قرار می گیرند، اما قرار نیست در کوتاه مدت فروخته شوند یا به پول نقد تبدیل شوند.

مجوزها و مجوزهای کسب و کار باید به عنوان دارایی غیرجاری در اسناد مالی ثبت شود

انواع دارایی های غیرجاری

دارایی هایی که در یکی از انواع زیر قرار می گیرند به عنوان دارایی های غیرجاری طبقه بندی می شوند:

سرمایه گذاری های بلند مدت: کلیه سرمایه گذاری هایی که شرکت در بیش از یک سال انجام می دهد دارایی غیرجاری است.
پیش پرداخت و پیش فروش: مانند دارایی های جاری این دسته را در دارایی های غیرجاری داریم. با این تفاوت که بازپس گیری مبالغ از این اسناد بیش از یک سال زمان می برد.
دارایی های ثابت مشهود: کلیه دارایی های ثابت مشهود به عنوان غیرجاری طبقه بندی می شوند. به عنوان مثال، ماشین آلات یا ساختمان ها و زمین را نمی توان سرمایه گذاری کوتاه مدت در نظر گرفت.
دارایی های نامشهود: دارایی های نامشهود نیز باید به عنوان دارایی های غیرجاری طبقه بندی شوند. ارزش گذاری این دارایی ها در زمان فروش تعیین می شود، اما تحت هیچ شرایطی نمی توان عناصری مانند سرقفلی، مجوز و مجوز را به عنوان سرمایه کوتاه مدت شناسایی کرد.

IFRS چیست؟
بیشتر بخوانید

طبقه بندی بدهی به دارایی های جاری و غیرجاری

در تعریف دارایی های جاری و غیرجاری با انواع این دارایی ها آشنا شده اید. شما همچنین تفاوت بین دارایی های جاری و غیرجاری را می دانید. اما جالب است بدانید که بدهی نیز می تواند یک دارایی برای شرکت محسوب شود. بدهی هایی که سایر مشاغل به شما دارند در تعریف دارایی های جاری و غیرجاری گنجانده شده است. بنابراین، اگر دوره بازپرداخت این بدهی ها کمتر از یک سال باشد، به روز هستند. در غیر این صورت (دوره جمع آوری بیشتر از یک سال) باید غیر جاری در نظر گرفته شوند.

خلاصه

در پایان مقاله بد نیست مروری بر مطالب گفته شده داشته باشیم. ما می دانیم دارایی های جاری و غیرجاری چیست و چه چیزهایی را باید جاری و کدام را غیرجاری در نظر بگیریم. کاری که حسابدار باید انجام دهد این است که تمام نهادها و دارایی های کسب و کار را دسته بندی کند. همه دارایی ها باید به روش های مختلف تقسیم شوند. از این گزارش ها در تهیه صورت های مالی اساسی استفاده می شود.

گذراندن دوره های مقدماتی مانند آموزش حسابداری در پکیج های آموزش حسابداری استاد حامد ناصری شما را با مفاهیم اولیه حسابداری آشنا می کند. در این دوره با نحوه کار با اسناد و دارایی های مالی و تهیه صورت های مالی آشنا می شوید.

برای مطالعه بیشتر : چرخه حسابداری

آموزش حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *