مقالات

دادرسی مالیاتی چیست؟

دادرسی مالیاتی چیست؟

دادرسی مالیاتی چیست؟

رویه مالیاتی رویه قانونی برای اعتراض به تصمیم صادر شده توسط خدمات مالیاتی است. صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی و حقیقی باید اظهارنامه مالیاتی خود را در مهلت مقرر به اداره امور مالیاتی تسلیم کنند. اظهارنامه مذکور توسط بازرسان اداره امور مالی مورد بررسی قرار گرفته و قابل رد یا تایید می باشد. در صورتی که مؤدی مبلغی را که بازرس مالیاتی اعلام کرده است قبول نکند، می تواند از طریق تشریفات مالیاتی به آن اعتراض کند. بنابراین، کلیه اختلافات بین مودیان و سازمان امور مالیاتی از طریق تشریفات مالیاتی قابل حل است. شایان ذکر است در صورتی که مبلغ اظهار شده توسط مؤدی توسط سازمان مالیاتی رد شود، حسابرسی مبلغی بالاتر از اظهارنامه مالیاتی ارائه شده را به عنوان مالیات قید می کند.

مراحل و فرآیند دادرسی مالیاتی جدید ، چرخه رسیدگی مالیاتی

مراحل و فرآیند دادرسی مالیاتی جدید ، چرخه رسیدگی مالیاتی

گام اول در درمان مالیاتی؛ اداره امور مالیاتی
اولین گام در رویه مالیاتی در واقع رسیدگی به شکایت مودی توسط سازمان مالیاتی است. در این مرحله مذاکرات بین مودی و سازمان امور مالیاتی در حال انجام است. طبق قانون، هر مؤدی از تاریخ ابلاغ مهلت ۳۰ روزه برای ارسال اسناد به سازمان امور مالیاتی دارد و در این مدت می‌تواند درخواست تنظیم مالیات خود را ارائه کند. پس از آن سازمان مالیاتی 30 روز فرصت دارد تا به شکایت مودی رسیدگی کند. اکثر موارد کوچک در این مرحله حل می شود. اداره امور مالیاتی وضعیت را در برگ ارزیابی قید و به امضای رئیس اداره امور مالیاتی رسیده است. در صورتی که سازمان مالیاتی با مؤدی اعتراضی نداشته باشد یا به توافق نرسد، مشخصات درخواست مؤدی در فرم مالیاتی ثبت و به کمیسیون حل اختلاف مالیاتی ارسال خواهد شد.

وام مضاربه ای
بیشتر بخوانید

مرحله دوم دادرسی مالیاتی ؛ هیئت حل اختلاف مالیاتی

دور بعدی دادرسی مالیاتی، همانطور که قبلا ذکر شد، هیئت حل اختلاف مالیاتی است. وی در این مرحله از تحقیقات موظف است کمیته ای تشکیل دهد و به مودی اطلاع دهد. این شورا از سه نفر تشکیل شده است. یک قاضی و یک نماینده امور مالیاتی و یک نماینده اتحادیه به نمایندگی از مودی. در این مرحله پرونده مالیاتی مودی بررسی و بر این اساس تصمیم گیری می شود. در صورتی که مؤدی از رأی صادره توسط هیئت حل اختلاف مالیاتی تبعیت کند، ضوابط پرداخت مالیات مؤدی همان است که در نامه قطعی صادر شده توسط هیأت حل اختلاف مالیاتی آمده است و در صورت لزوم، مؤدی می‌تواند در ظرف مهلت قانونی اعتراض کند. 30 روز. پس از اعلام نتیجه در این مرحله سازمان امور مالیاتی نیز می تواند شکایت خود را ثبت و به شورای عالی مالیاتی ارسال کند.

مرحله سوم ؛ شورای عالی مالیاتی
30 روز پس از ابلاغ، در صورت اعتراض مودی به تصمیم مرحله قبل، موضوع به شورای عالی مالیاتی ارجاع خواهد شد. در این مرحله پرونده بدون توجه به ماهیت پرونده تشریفات قانونی خود را طی می کند و شورا رأی صادره را رد یا تأیید می کند. در صورت رد رای، پرونده به مرحله دوم برمی گردد و مجدداً از ابتدا با کمیته حل اختلاف دیگری روند رسیدگی را آغاز می کند. در صورت تایید این تصمیم، مودی می تواند شکایت خود را به مرحله بعدی یعنی هیات سه نفره وزارت اقتصاد ارجاع دهد.

مرحله چهارم ؛ هیئت سه نفره وزارت اقتصاد
پیش از این نیز گفته شده بود که در صورت اعتراض مودی به مصوبه مرحله قبل، می تواند ظرف 30 روز نسبت به مصوبه صادره اعتراض کند که به هیأت سه نفره وزارت بهداشت ارجاع می شود. در این شورا سه نفر به انتخاب وزیر اقتصاد و دارایی حضور دارند. در صورتی که مودی نیز به رای صادره در این مرحله اعتراض داشته باشد، رأی به دیوان عدالت اداری که مرحله نهایی رسیدگی است ارجاع می شود.

رد دفاتر قانونی چیست؟
بیشتر بخوانید

مرحله پنجم دادرسی مالیاتی ؛ دیوان عدالت اداری
سیستم حاکم بر دیوان عدالت اداری منطبق بر قوانین و مقررات نظام قضایی است و عملکرد این دستگاه تا حدودی با پرونده های مالیاتی متفاوت است. مودی در این مرحله باید وکیل بگیرد و شکایت خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه کند. پس از صدور رأی هیأت سه نفره وزارت اقتصاد، هر مؤدی سه ماه مهلت دارد تا شکایت خود را به دیوان عدالت اعلام کند.

دستورالعمل دادرسی مالیاتی چیست ؟

دستورالعمل دادرسی مالیاتی چیست ؟

هدف از دستورالعمل رویه مالیاتی مجموعه ای از اصول، قواعد و قوانینی است که باید توسط مرجع حل اختلاف در رویه مالیاتی و رسیدگی به اختلافات مالیاتی مورد استفاده قرار گیرد. این دستورالعمل شامل مأموریت‌های محوله به مؤدیان، مأموریت‌های کمیسیون‌های تحقیق و تفحص و اعضای آنها و همچنین مأموران امور مالیاتی است. هدف از ایجاد این رهنمودها جلوگیری از تنش و تضاد آراء در تمامی ادارات و ایجاد گامی موثر در جهت برقراری عدالت است. مراجع حاکم بر این دستورالعمل به شرح زیر است:

قانون مالیات های مستقیم از تاریخ ۱۳۸۰/۱۱/۲۷ و اصلاحیه های پس از آن
آیین نامه مربوط به موضوع ماده ۲۱۹ قانون مالیات های مستقیم
تمامی بخشنامه های صادر شده از سوی اداره امور مالیاتی کشور

آیین نامه دادرسی مدنی

مسئولیت های مربوط به اجرای کلیه تشریفات مذکور بر عهده هیأت های حل اختلاف مالیاتی و مسئولین امور مالیاتی می باشد. نظارت بر اجرای این بخشنامه نیز بر عهده اداره کل امور مالیاتی کشور است.

آموزش دادرسی مالیاتی

گروه نرم افزاری اوراش با هدف ارتقای سطح کیفی حسابداران و مدیران مالی، رسالت خود را افزایش بار علمی و دانش فعالان اقتصادی می داند. به همین دلیل او از برگزاری یک سری وبینار در مسیر موفقیت در حسابداری مطمئن شد. در این مجموعه وبینار، حوزه آموزش دعاوی مالیاتی نیز با حضور دکتر فاطمه هادلوند مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ورود به بازار کار حسابداری
بیشتر بخوانید

اگر می خواهید در مورد کارگاه ها و وبینارهای رایگان بدانید، به صفحه “سری وبینار آنلاین راه موفقیت در حسابداری” مراجعه کنید.

اداره دادرسی مالیاتی

همانطور که قبلا ذکر شد، مرجع مسئول رسیدگی به رویه های مالیاتی بسته به مراحل متفاوت است. آنچه مهم است حفظ نظم در اعتراض است. شایان ذکر است در مرحله هیأت حل اختلاف مالیاتی، ترکیب هیأت حل اختلاف موضوع پرونده مالیاتی را تعیین می کند.

رئیس مرکز دادرسی مالیاتی

سازمان امور مالیاتی با هدف برقراری عدالت است، رئیس مرکز قضایی مالیاتی باید ویژگی‌های خاص این سمت را ارائه دهد، از جمله:

بر اصولی مانند عدالت و شفافیت تکیه کنید
به مالیات دهندگان احترام بگذارید
از تخصص و دانش کافی برخوردار باشد
امکان ایجاد تعامل و هماهنگی بین بخشهای مختلف سازمان و قوه قضائیه، نمایندگان اصناف، اتحادیه های صنفی، فعالان اقتصادی و حل و فصل اختلافات در تشریفات.

برای مطالعه بیشتر : عناصر مالیاتی مهم در حسابداری

آموزش حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *