مقالات

حسابداری هزینه چیست؟

حسابداری هزینه چیست؟

حسابداری هزینه چیست؟

توانایی کنترل هزینه ها یک الزام اساسی کسب و کار است. شاید هیچ کجا این امر به اندازه تولید کالا و ارائه خدمات مشهود نباشد، فرآیندهایی که شامل هزینه های بیشماری می شود که اگر به طور دقیق ردیابی نشود، می تواند به راحتی حاشیه سود یک شرکت را از بین ببرد. حسابداری بهای تمام شده با سازماندهی و پیگیری تمام هزینه های مستقیم و غیرمستقیم، ارائه اطلاعات ضروری که می تواند منجر به بودجه بندی بهتر، افزایش کارایی و در نهایت سود بیشتر شود، به محافظت از حاشیه ها کمک می کند.
حسابداری بهای تمام شده یک فرآیند حسابداری مدیریتی است که شامل ثبت، تجزیه و تحلیل و گزارش هزینه های یک کسب و کار است. این نوع حسابداری یک فرآیند داخلی است که تمام هزینه های متغیر و ثابت را بررسی می کند. تصمیم گیرندگان کسب و کار از نتایج استفاده می کنند تا مشخص کنند کدام محصولات و خدمات سودآورتر هستند و هزینه تولید کدام بیشتر از فروش است.

حسابداری بهای تمام شده مجموع هزینه های تولید یک شرکت را برای محصولات یا خدمات آن تجزیه و تحلیل می کند و تصمیمات بودجه ای، قیمت گذاری محصول یا خدمات و استراتژی تجاری را اطلاع می دهد.

کلیدهای موفقیت در حسابداری هزینه چیست؟

کلیدهای موفقیت در حسابداری هزینه چیست؟

حسابداری بهای تمام شده را می توان در بسیاری از زمینه های یک کسب و کار اعمال کرد. در اینجا چند نمونه از استفاده آورده شده است.

کنترل هزینه
حسابداری بهای تمام شده برای کمک به کنترل هزینه ها استفاده می شود. کسب و کارها می خواهند برای ورودی های خود هزینه کمتری دریافت کنند و برای خروجی های خود هزینه بیشتری دریافت کنند. حسابداری بهای تمام شده را می توان برای شناسایی ناکارآمدی ها و اعمال بهبودهای لازم برای کنترل هزینه ها استفاده کرد. این کنترل ها ممکن است شامل کنترل های بودجه ای، هزینه های استاندارد و مدیریت موجودی باشد.

تعریف حسابداری هزینه چیست؟

هزینه های داخلی
حسابداری بهای تمام شده می تواند به مدیریت هزینه های داخلی کمک کند، مانند قیمت گذاری انتقالی برای شرکت هایی که کالاها و خدمات را بین بخش ها و شرکت های تابعه انتقال می دهند.

مهاجرت کاری با رشته حسابداری
بیشتر بخوانید

برنامه های توسعه
شرکت هایی که به دنبال گسترش خط تولید خود هستند باید ساختار هزینه خود را درک کنند. حسابداری بهای تمام شده به مدیریت کمک می کند تا هزینه های سرمایه ای آتی را که خرید عمده ماشین آلات و تجهیزات است، برنامه ریزی کند.

تهیه صورتهای مالی
حسابداری بهای تمام شده می تواند به تهیه صورت های مالی مورد نیاز کمک کند، حوزه ای که در غیر این صورت برای حسابداری مالی محفوظ است. قیمت ها و اطلاعاتی که از طریق حسابداری بهای تمام شده توسعه یافته و مورد مطالعه قرار گرفته اند می توانند جمع آوری اطلاعات را برای اهداف حسابداری مالی تسهیل کنند. به عنوان مثال، هزینه های مواد اولیه و هزینه های موجودی بین دو روش حسابداری تخصیص می یابد.

انواع هزینه ها در حسابداری بهای تمام شده

مشاغل بسته به صنعت خود ممکن است انواع مختلفی از هزینه ها را متحمل شوند. در اینجا برخی از رایج ترین هزینه های مرتبط با حسابداری بهای تمام شده آورده شده است.

هزینه های مستقیم
هزینه مستقیم هزینه ای است که مستقیماً با تولید یک محصول مرتبط است و به طور کلی شامل هزینه های مستقیم مواد، نیروی کار و توزیع می شود. موجودی، مواد اولیه و دستمزد کارگران کارخانه همگی نمونه هایی از هزینه های مستقیم هستند.

هزینه های غیرمستقیم
هزینه های غیرمستقیم را نمی توان مستقیماً با تولید یک محصول مرتبط کرد و می تواند شامل برق کارخانه باشد.

مهارت در حسابداری بهای تمام شده

مهارت در حسابداری بهای تمام شده

هزینه های متغیر
هزینه هایی که با حجم تولید افزایش یا کاهش می یابند به عنوان هزینه های متغیر طبقه بندی می شوند. شرکتی که خودرو تولید می کند ممکن است فولاد را به عنوان هزینه تولید متغیر داشته باشد.

هزینه های ثابت
هزینه های ثابت هزینه هایی هستند که به یک کسب و کار اجازه فعالیت می دهند و بر اساس میزان فروش و تولید نوسان ندارند. اجاره یک ساختمان یا تجهیزات کارخانه به عنوان هزینه ثابت طبقه بندی می شود.

علی الحساب چیست؟
بیشتر بخوانید

هزینه های عملیاتی
هزینه های عملیاتی هزینه هایی است که برای مدیریت عملیات روزانه کسب و کار انجام می شود. با این حال، هزینه های عملیاتی معمولاً به ازای هر محصول تولید شده ردیابی نمی شوند و می توانند در طول ممیزی عملیاتی ثابت یا متغیر باشند.

حسابداری بهای تمام شده در مقابل حسابداری مالی

سیستم های حسابداری مالی و بهای تمام شده را می توان بر اساس مخاطبان هدفشان متمایز کرد. حسابداری مالی برای کمک به افرادی طراحی شده است که به اطلاعات داخلی شرکت مانند سهامداران، وام دهندگان و رگولاتورها دسترسی ندارند. به عنوان مثال، سرمایه گذاران خرد که صورت های مالی را تجزیه و تحلیل می کنند از حسابداری مالی یک شرکت سود می برند.

روش دیگر محاسبه هزینه برای افرادی است که در سازمان مسئول تصمیمات حیاتی هستند. برخلاف حسابداری مالی شرکت های سهامی عام، هیچ گونه تعهد قانونی برای حسابداری تحلیلی وجود ندارد.

رمز موفقیت در حسابداری بهای تمام شده

حسابداری بهای تمام شده جدا و متمایز از حسابداری مالی عمومی است که توسط سازمان بورس و اوراق بهادار (اوراق بهادار چیست و چه انواعی دارد؟) و سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی تنظیم می شود و برای تهیه صورت های مالی ضروری است.

مزایای حسابداری بهای تمام شده چیست؟

حسابداری بهای تمام شده مفید است زیرا به مدیریت ارشد شرکت ها اجازه می دهد تا با ردیابی، اندازه گیری و مطالعه اثرات آنها، نحوه استفاده موثرتر از منابع خود را درک کنند.

تفاوت اصلی بین حسابداری مالی و حسابداری هزینه چیست؟

حسابداری بهای تمام شده برای استفاده داخلی در نظر گرفته شده است. این به مدیریت شرکت در تصمیم گیری کمک می کند و با نیازهای خاص هر شرکت سازگار است. حسابداری مالی باید از یک مدل خاص پیروی کند و برای اطلاع رسانی به افراد خارج از شرکت، مانند سرمایه گذاران، در مورد عملکرد مالی آن استفاده می شود.

4 نوع حسابداری بهای تمام شده چیست؟

حسابداری بهای تمام شده انواع مختلفی دارد. آن ها هستند:

  • حسابداری بهای تمام شده استاندارد
  • حسابداری هزینه بر اساس فعالیت
  • حسابداری بهای تمام شده نهایی
  • حسابداری ناب
  • ضروری ترین مهارت های یک حسابدار بهای تمام شده
اظهار نامه مالیاتی برای چه اشخاصی است
بیشتر بخوانید

برای عملکرد بهتر در حرفه خود، باید بر روی مهارت ها و شایستگی های زیر کار کنید:

1. دانش حسابداری قوی
به عنوان یک حسابدار بهای تمام شده، از شما انتظار می رود که از تعیین هزینه های ثابت و متغیر تا اجرای روش های مختلف حسابداری بهای تمام شده را انجام دهید.

2. مهارت های تحللیی عالی

اگر در مورد یک روز از زندگی یک حسابدار هزینه صحبت کنیم، او عمدتاً باید زمان زیادی را صرف جمع آوری، تجزیه و تحلیل گزارش ها و داده های شرکت کند. از آنجایی که هدف یک حسابدار بهای تمام شده، بررسی روش های نوآورانه و منحصر به فرد و افزایش سودآوری از طریق کاهش هزینه ها است، داشتن ذهن تحلیلی قوی بسیار مطلوب است.

3. فن آوری و مهارت های فنی
مجموعه مهارت های کامپیوتری برای حسابداران هزینه ضروری است زیرا انتظار می رود از چندین نرم افزار و ابزار حسابداری استفاده کنند. تسلط بر فناوری های مرتبط با کامپیوتر شما را از دیگران متمایز می کند.

4. مهارت های ارتباطی و همکاری
حسابداران بهای تمام شده باید با تیم های بزرگ، شرکای فروشنده خارجی، سهامداران، حسابداران مالی، مدیران و غیره کار و معامله کنند. به همین دلیل است که داشتن درک کامل از مهارت های ارتباطی تجاری و تکنیک های تجسم ضروری است.

آخرین سخن درباره حسابداری هزینه چیست؟

کنترل هزینه برای کسب و کارها ضروری است زیرا هدف به حداکثر رساندن سودآوری است، دستیابی به این هدف تا حد زیادی به مدیریت هزینه بستگی دارد. اساساً این همان چیزی است که حسابداری هزینه برای انجام آن طراحی شده است. آموزش حسابداری بهای تمام شده به مدیران و کارکنان کمک می کند تا هزینه های مرتبط با راه اندازی یک کسب و کار و همچنین اطلاعاتی را که افزایش کارایی و سودآوری را آسان تر می کند، پیگیری کنند.

برای مطالعه بیشتر : نحوه و اصول بایگانی اسناد حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *