مقالات

حسابداری انحلال شرکت ها

حسابداری انحلال شرکت ها :

انحلال شرکت ها به معنای پایان عمر شرکت ها است و شرط انحلال آن است که دارایی شرکت ها مشترک شود و دارایی ها بین شرکا به شرط وصول مطالبات طلبکاران شرکت تقسیم شود. قانونگذار برای تحقق چنین موردی مراحل تصفیه دارایی شرکت را پس از انحلال پیش بینی کرده است.

شرکت ها ممکن است به دلایل مختلفی از جمله بحران های مالی و شرایط اقتصادی تصمیم به انحلال کسب و کار بگیرند. انحلال می تواند اجباری یا اختیاری باشد و بنا به تصمیم صاحبان شرکت ها و یا طبق قانون تصمیم به انحلال شرکت گرفته می شود. در زمان شروع انحلال شرکت ها باید مراحل قانونی طی شود و اظهارنامه تصفیه ارسال و مالیات شرکت منحل شده به موقع پرداخت شود تا مشمول جریمه خاصی نشود. انحلال شرکت به معنای پایان عمر اشخاص حقوقی است و شرکت ها پس از اتمام عملیات تصفیه و پایان فعالیت آنها منحل می شوند.

چگونه یک شرکت را منحل کنیم؟ | حسابداری انحلال شرکت ها :

چگونه یک شرکت را منحل کنیم؟ | حسابداری انحلال شرکت ها :

در صورت تصمیم به توقف فعالیت شرکت باید صورتجلسه ای در خصوص انحلال تنظیم و کلیه اعضای شرکت آن را امضاء و در سامانه دفتر ثبت به ثبت برسانند سپس اخطار تصفیه را منتشر کنند. در مجله رسمی

پرونده های انحلال مشاغل
مواد 136 تا 160 قانون تجارت در مورد انحلال و انحلال شرکتها سؤالاتی را مطرح کرده است، از جمله اینکه آیا شرکت به منظور خاصی تأسیس شده و اقدام مورد نظر انجام شده است یا اینکه تحقق هدف مورد نظر غیرممکن می شود. شرکت باید منحل شود سپس اگر شرکتی بعد از مدت معینی تأسیس شود و آن زمان گذشته باشد باید شرکت منحل شود. در صورت ورشکستگی شرکت، در صورتی که اعضای هیئت مدیره نتوانند به تعهدات خود عمل کنند، طبق قانون، شرکت ورشکسته اعلام و شرکت منحل خواهد شد. همچنین در صورت فوت یکی از شرکاء، ورشکستگی یکی از شرکا، درخواست فسخ توسط یکی از شرکا و توافق کلیه شرکا، شرکت منحل می شود.

رشته حسابداری
بیشتر بخوانید

حسابداری انحلال شرکت های تجاری

انواع تصفیه:
انحلال شرکت ها گاهی به دلیل ورشکستگی یا تصمیم مجمع عمومی و گاهی به دستور دادگاه و مراجع قضایی است.

انحلال قهری شرکت اجباری است و زمانی اتفاق می افتد که شرکت بدون نیاز به حکم دادگاه ورشکست و منحل شود.
انحلال شرکت با موافقت مجمع عمومی و به صورت اختیاری انجام می شود.
گاهی دادگاه ها دستور انحلال شرکت ها را صادر می کنند و در این صورت انحلال شرکت ها اجباری است و دادگاه به شرکت ها 6 ماه مهلت می دهد تا ایراداتی را رفع کنند و در صورت رفع نشدن آنها، ایرادات را برطرف کنند. . دستور انحلال شرکت را صادر کند.

حسابداری انحلال و تصفیه شرکتها:

انحلال و انحلال شرکت ها با توجه به بازه زمانی مورد نیاز به دو صورت انجام می شود:

  • روش فوری
  • روش پیشرونده

در روش آنی شرکت ها با توافق شرکاء کلیه دارایی های شرکت به یکباره و در مدت کوتاهی فروخته می شود و کلیه بدهکاران و طلبکاران تسویه می شود و کلیه حقوق و حقوق شرکا محفوظ خواهد بود. پرداخت شده است. در این صورت می توان از دو روش استفاده از حساب تسویه حساب و استفاده از حساب سود و زیان ناشی از تسویه استفاده کرد. در روش مرحله‌ای، حساب‌های شرکت به تدریج و در مدت طولانی تصفیه می‌شود و به تدریج با فروش دارایی‌ها، حساب دارایی مربوطه تبدیل به اعتبار و معادل آن به صورت بدهکار و همچنین بابت کل سود و یا سود می‌شود. زیان ناشی از فروش دارایی، حساب جاری شرکا بدهکار یا بستانکار خواهد بود. در این روش عموماً وجه نقد باقی مانده در تجارت پس از پرداخت کلیه بدهی ها به نسبت سرمایه بین شرکا تقسیم می شود.

حقوق صاحبان سهام یا حقوق مالکانه
بیشتر بخوانید

برای مطالعه بیشتر : نحوه محاسبه و ثبت حسابداری تسهیلات و وام

آموزش حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *