مقالات

اوراق بهادار چیست؟ 

اوراق بهادار چیست؟ 

افراد کمی هستند که حداقل یک بار این عنوان را نشنیده باشند. از آنجایی که اوراق بهادار و بازار سرمایه یکی از مهم ترین جنبه های اقتصاد یک کشور است، احتمالاً همه حداقل یک بار آنها را دیده یا شنیده اند. به خصوص در سال های اخیر که بحث در مورد سهام و سرمایه گذاری داغ شده است، بحث در مورد سهام و اوراق بهادار بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است. اما بدون شک مردم از این مفهوم آگاهی کافی ندارند. بنابراین اگر از درصد زیادی از مردم بپرسید که عناوین چیست، نمی توانند پاسخ دقیق و روشنی ارائه دهند.

تعریف اوراق بهادار چیست؟

تعریف اوراق بهادار چیست؟

اوراق بهادار که در لاتین عنوان نامیده می شود، به هر نوع اوراق یا اسنادی گفته می شود که می تواند حقوق مالی قابل انتقال را برای شخص یا سازمان صاحب آنها تضمین کند. در پاسخ به این سوال که اوراق بهادار چیست، به زبان ساده تر می توان گفت که ابزاری مالی (آشنایی با استانداردهای حسابداری ابزارهای مالی) است که قابلیت انتقال دارد. این اوراق در انواع مختلفی وجود دارد و هر شخص یا سازمانی که دارای آن است، نوعی ارزش مالی ارائه کرده است.

اوراق بهادار چیست؟ | آشنایی با انواع دارایی ها

قبل از اینکه به این سؤال بپردازیم که انواع اوراق بهادار چیست و چه ویژگی هایی دارد، انواع دارایی ها را می شناسیم. در دنیای اقتصاد، هر چیزی که متعلق به یک شخص، یک سازمان، یک شرکت و غیره است. دارایی محسوب می شود. دارایی ها را می توان به 2 دسته کلی طبقه بندی کرد:

  • دارایی های مشهود
  • دارایی های نامشهود

هر نوع دارایی که بتوان آن را لمس کرد و دید، دارایی ملموس نامیده می شود. در واقع دارایی های مشهود جنبه فیزیکی دارند که می توان آن را قبض، مسکن، خودرو و سایر دارایی های مشابه نامید. اما دارایی های نامشهود دارایی هایی هستند که ظاهر فیزیکی ندارند و قابل مشاهده نیستند. کسب و کار، نام تجاری، عناوین و غیره از مهمترین دارایی های نامشهود هستند.

برات چیست؟
بیشتر بخوانید

انواع اوراق بهادار چیست؟

همانطور که گفته شد، اوراق بهادار دارایی نامشهود محسوب می شود و نوعی ابزار مالی است که یکی از شرایط زیر را دارا می باشد:

موقعیت مالکیت افراد در شرکت های سهامی عام را نشان می دهد
نمایانگر رابط طلبکار یک نهاد دولتی یا کسب و کار است
نمایندگی از مرجع خرید و فروش به عنوان نماینده حقوق مالکیت
عنوان ها انواع مختلفی دارند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. اگر می خواهید بدانید عناوین چیست و انواع آنها چیست، انواع آنها را می شناسیم.

اوراق بهادار چیست؟ | اوراق بدهی

اوراق بهادار چیست؟ | اوراق بدهی

در ادامه مبحثی که انواع اوراق بهادار چیست و چه کاربردی در آموزش حسابداری دارد، مناسب است که بگوییم اوراق بدهی یا اوراق قرضه یکی از انواع آن محسوب می شود. اوراق قرضه سندی است که به موجب آن شرکت یا سازمان ناشر متعهد می شود مبلغ مشخصی را به عنوان سود سالانه در زمان های معین به صاحب اوراق بپردازد. ضمناً شرکت یا سازمان صادرکننده بازپرداخت مبلغ اولیه را در سررسید به مالک تضمین می کند.

زیرا افرادی که دارای اوراق بدهی یک شرکت یا سازمان هستند، هیچ مالکیتی در شرکت یا سازمان ندارند و فقط به عنوان طلبکار با حق دریافت اصل و سود شناخته می شوند. اوراق قرضه نیز در انواع مختلفی وجود دارد که به شرح زیر ارائه می شود:

  • اوراق خزانه
  • اوراق قرضه صکوک شرکتی
  • اوراق قرضه دولتی و شرکتی
  • اوراق مرابحه
  • اوراق استصناع
  • اوراق قرضه بهره
  • سفته موازی استاندارد
  • گواهی سپرده
  • سهام مورد علاقه
  • عناوین تضمینی

اما دلیل انتخاب نام اوراق بدهی برای این نوع اوراق چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت آن دسته از سازمان ها و شرکت هایی که در تامین منابع مالی با مشکل مواجه هستند و نمی توانند نقدینگی لازم را برای رسیدن به اهداف خود تامین کنند، برای تامین منابع مالی خود این اوراق را منتشر می کنند و در نتیجه سرمایه گذاران نقدینگی را جمع آوری می کنند. انجام دادن؛ به همین دلیل به این کار در اصطلاح علم مالی، سرمایه گذاری جمعی می گویند.

مهارت های مورد نیاز حسابدار چیست؟
بیشتر بخوانید

اما سوال دیگری که مطرح می شود این است که با این کار شرکت به بسیاری از افراد بدهکار می شود; ارزششو داره؟ در پاسخ باید گفت که در علم اقتصاد، بدهی نوعی دارایی ارزشمند است. در واقع کسب و کارها و سازمان ها با ایجاد بدهی و پرداخت آن در آینده برای تامین منابع مالی مورد نیاز خود دارایی بیشتری خواهند داشت.

دولت ها را می توان متقاضیان اصلی انتشار اوراق بدهی دانست. اوراق بدهی منتشر شده توسط دولت کشورهای مختلف اعتبار بالایی دارد و همچنین نشان دهنده ریسک اعتباری آنهاست. این بدان معناست که ارزش اوراق قرضه دولتی یک کشور منعکس کننده شرایط اقتصادی آن دولت است.

سهام

( اوراق بهادار چیست؟ )

اگر با این سوال مواجه هستید که رایج ترین نوع اوراق بهادار چیست، باید پاسخ داد که سهام، در میان سایر اوراق، دارای این عنوان هستند. سهام یک شرکت یا سازمان دارای ارزش اسمی است و تعداد آنها بسته به میزان سرمایه ممکن است متفاوت باشد. در ایران و در بورس اوراق بهادار ارزش اسمی هر سهم معادل 100 تومان است. اکنون هر شرکت یا سازمانی می تواند تعداد سهام را با تقسیم سرمایه خود بر ارزش اسمی هر سهم تعیین کند.

سهام، برخلاف اوراق بدهی، دارایی است که نشان دهنده مالکیت یک صاحب کسب و کار است. برخلاف دارندگان اوراق قرضه، سهامداران سالانه سود سهام دریافت می کنند، در مجامع شرکت حق رای دارند و از مزایای مربوط به افزایش یا کاهش قیمت سهام برخوردار می شوند.

اوراق بهادار مشتقه

با ادامه بررسی این سوال که انواع اوراق بهادار چیست، با دسته سوم اوراق بهادار یعنی اوراق مشتقه بیشتر آشنا می شویم. همانطور که از نام این نوع اوراق می توان حدس زد، نوعی از اوراق قرضه است که ارزش واقعی آن به دارایی های حاصل از آنها بستگی دارد. قرارداد مشتقه قراردادی است که بر اساس یک یا چند دارایی بین طرفین منعقد می شود و نوسانات در ارزش دارایی پایه تعیین کننده ارزش مشتقه است. طلا، سهام، کالاها، ارزها، شاخص های سهام و غیره. رایج ترین دارایی های اساسی هستند.

ماهیت حسابها در حسابداری
بیشتر بخوانید

در پاسخ به این سوال که اوراق مشتقه به عنوان یک نوع اوراق بهادار چه ویژگی هایی دارد، شایان ذکر است که ویژگی های اصلی آن ها معاملات در بورس یا خارج از بورس است. اوراق مشتقه معامله شده در خارج از بورس (OTC) به دلیل فقدان قانون، ریسک بالاتری دارند. قراردادهای آتی، قراردادهای آتی، قراردادهای اختیار معامله و قراردادهای سوآپ انواع قراردادهای مشتقه هستند که مورد معامله قرار می گیرند.

آخرین کلمه
بورس یکی از بهترین بازارهای مالی برای سرمایه گذاری بلندمدت محسوب می شود، اما یکی از شروط موفقیت این سرمایه گذاری، داشتن آگاهی کافی از مفاهیم و اصول این بازار است. اوراق بهادار یکی از مفاهیم اصلی در بازار سهام است که می تواند به این معنی باشد که درصد زیادی از مردم اطلاعات کافی در مورد آن ندارند. اما عناوین چیست؟ اوراق بهادار نوعی ابزار مالی قابل انتقال است و دارای نوعی ارزش مالی برای دارنده آن است. این اوراق در انواع مختلفی وجود دارد که بسته به ویژگی های دارندگان شرایط متفاوتی را به همراه خواهد داشت.

برای مطالعه بیشتر : تعریف استراتژی عملیات

آموزش حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *