مقالات

صدور فاکتور صوری

صدور فاکتور صوری

صدور فاکتور صوری : 

یکی از اسناد تجاری مهم که نشان دهنده یک معامله بین فروشنده و خریدار است فاکتور نام دارد. فاکتور برگه ای است که با استفاده از آن می توان اطلاعات کاملی در مورد معامله خریدار و فروشنده به دست آورد که شامل نوع کالا یا خدمات، قیمت کالا، تاریخ خرید، اطلاعات تماس فروشنده و اطلاعات تماس خریدار است. . این اطلاعات برای سازمان مالیاتی بسیار مهم است و برای دریافت مالیات از طرفین معامله بر این فاکتور تکیه می کند. فاکتورها  به دو دسته رسمی و غیر رسمی تقسیم می شوند. فاکتور رسمی فرمت مشخصی دارد و مشمول تایید دارایی است، اما فاکتورهای غیررسمی سلیقه ای و در ابعاد و شکل های مختلف می باشد.

فاکتور صوری چیست ؟ | صدور فاکتور صوری

اگر بخواهیم تعریفی ساده اما دقیق از فاکتور صوری ارائه کنیم، باید گفت که اینها فاکتورهای غیر واقعی هستند که توسط افراد، سازمان ها و شرکت های خاصی برای کسب سود صادر می شوند. یکی از مهمترین اهداف صدور فاکتورهای صوری فرار مالیاتی است که می تواند اثرات نامطلوبی بر اقتصاد یک کشور داشته باشد. صدور فاکتور صوری یکی از عوامل مهم توسعه اقتصاد زیرزمینی یا پنهان است. اگر این روند به شرکت‌های بزرگ هم کشیده شود و آنها قصد فرار مالیاتی داشته باشند، درآمدهای دولت کاهش قابل توجهی پیدا می‌کند و آثار مخربی بر اقتصاد کشور خواهد داشت.

فاکتور رسمی سندی می باشد که توسط شرکت های مشمول مالیات بر ارزش افزوده صادر می شود که مشمول احراز دارایی ها می باشد و سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات به این صورتحساب ها و اطلاعات خود اتکا می کند. برخی از افراد و مشاغل برای حذف مبلغ واقعی تراکنش های خود از سوابق مالیاتی از ترفندهای غیرقانونی مختلفی استفاده می کنند که صدور فاکتور جعلی یکی از این ترفندهای غیرقانونی محسوب می شود. سازمان امور مالیاتی با آگاهی از فعالیت های پرسود شرکت های خاص، با دقت در جهت کشف صورتحساب های جعلی گام برداشته و با روش های مختلف سعی در کاهش استفاده از این فاکتورها به حداقل ممکن دارد.

تعریف حسابرسی و استانداردهای حسابرسی
بیشتر بخوانید

نحوه صدور فاکتور صوری چگونه است ؟

نحوه صدور فاکتور صوری چگونه است ؟
فاکتور صوری در واقع نوعی فاکتور است که کاملاً شبیه فاکتور رسمی مورد تایید سازمان امور مالیاتی است اما در واقع اطلاعاتی که در آن وجود دارد صوری بوده و هیچ معامله ای با این اطلاعات صورت نگرفته است. در واقع هدف اصلی از صدور فاکتور صوری مخفی کردن فعالیت های اقتصادی یک سازمان یا شرکت است. برخی از شرکت ها این فاکتورها را بر اساس نوع کالا یا خدمات، مبلغ و سایر پارامترها به فروش می رسانند.

عده ای که هدف اصلی آنها فرار مالیاتی است، اقدام به ایجاد شرکت های جعلی و صدور فاکتور به نام این شرکت ها می کنند. اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند فاکتورهای مجازی صادر و به فروش برسانند. اما سازمان امور مالیاتی در سال های اخیر فرآیند کشف صورتحساب های رسمی را با روشی جامع و دقیق انجام داده است تا میزان صدور و استفاده از این نوع فاکتورها را به حداقل ممکن برساند. اگر سازمان موفق به کشف فاکتور جعلی شود، جریمه های سنگینی را برای صادرکننده در نظر می گیرد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

هدف از خرید فاکتور صوری چیست؟

فاکتور صوری یک سند و ابزار غیر قانونی به شمار خواهد آمد که بدون شک به منظور مقاصد و اهداف غیر قانونی صادر گشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از اهداف صدور این فاکتورها پولشویی می باشد که یکی از مهم‌ترین مصادیق اختلال نظام اقتصادی در یک کشور محسوب می‌گردد.

.اهداف صدور این نوع فاکتورها به پولشویی محدود نمی شود و اهداف دیگری از جمله:

اهداف صدور فاکتور صوری

حساب سازی : یکی از اهداف برخی از مشاغل که از فاکتورهای رسمی استفاده می کنند، حساب سازی می باشد . به عنوان مثال برخی از سازمان ها و شرکت ها برای دریافت وام از بانک ها و موسسات مالی سعی می کنند واقعیت را به گونه ای دیگر ارائه دهند. علاوه بر این، شرکت هایی که در آستانه ورشکستگی هستند و قصد پرداخت سود سرمایه گذاران خود را ندارند، از فاکتورهای جعلی برای ایجاد حساب استفاده می کنند تا بتوانند گزارش های نادرست به سرمایه گذاران ارائه دهند.
فرار مالیاتی: به طور قطع می توان گفت که مهمترین هدف از صدور صورتحساب رسمی امتناع از پرداخت مالیات فرار مالیاتی است. برخی از کسب و کارها با صدور فاکتورهای جعلی سعی می کنند هزینه های خود را بیشتر جلوه دهند و مأمور مالیات را فریب دهند تا فکر کند سود ناچیزی داشته اند، بنابراین میزان مالیاتی که باید بپردازند کمتر است.
تکمیل اسناد و مدارک برای انجام معاملات : از دیگر اهداف صدور فاکتورهای صوری تکمیل اسناد و مدارک معاملات می باشد؛ در بیشتر مواقع زمانی که فروشندگان کالاها یا ارائه‌دهندگان خدمات فاکتور رسمی صادر نمی‌نمایند، سازمان‌ها و شرکت‌ها از فاکتورهای صوری برای تکمیل اسناد استفاده می‌نمایند.

مالیات کسب و کار های اینترنتی
بیشتر بخوانید

مضرات صدور فاکتور صوری چیست؟

مضرات صدور فاکتور صوری چیست؟

زمانی که یک سازمان یا کسب‌وکار از یک فاکتور صوری برای ارائه اطلاعات تراکنش‌های خود استفاده می‌کند، در واقع اطلاعات نادرست و مخدوش را ارائه می‌کند و ارزیابی دقیق سود و زیان خود را در معاملات غیرممکن می‌کند. این مشکل می تواند بر سرمایه گذاران و ذی نفعان تاثیر منفی بگذارد و باعث شود این افراد در تصمیم گیری خود دچار اشتباه شوند.

مالیات یکی از باثبات ترین درآمدهای دولت ها محسوب می شود، به طوری که زمانی که درآمد نفتی ایران نوسان داشت، شاهد این بودیم که وصول مالیات و درآمدهای آنها اهمیت بیشتری پیدا کرده است. اتکا به صورتحساب‌های رسمی دولت را از جمع‌آوری دقیق درآمدهای مالیاتی باز می‌دارد و در نهایت دولت را قادر به پوشش هزینه‌های عمومی نمی‌کند.

علاوه بر آثار زیانبار ذکر شده در بالا، استفاده و صدور فاکتورهای رسمی می تواند رقابت پذیری فعالان اقتصادی را از بین ببرد. زیرا بسیاری از فعالان اقتصادی متعهد به انجام تعهدات قانونی خود هستند که باعث می شود نتوانند با افراد سودجو رقابت کنند. استفاده از این نوع فاکتورها باعث گسترش پدیده پولشویی و تسهیل روند قاچاق در کشور می شود که منجر به از دست رفتن وجوه مهم کشور می شود.

مراحل کشف فاکتورهای صوری چگونه خواهد بود ؟

سازمان امور مالیاتی کشور برای کشف صورتحساب های جعلی مراحل زیر را انجام می دهد:

  • بررسی و کنترل کلیه فاکتورهای مربوط به فروش کالا و خدمات
  • ارزیابی و بررسی موسسات حقوقی یا فروشندگان کالا و خدمات از نظر کارت ملی
  • نظارت و ارزیابی انحلال شرکت
  • ارزیابی اعتبار گواهی ارزش افزوده شرکت
  • نوع کالا و خدمات درج شده در فاکتور را با حوزه فعالیت شرکت مطابقت دهید
  • بررسی کلیه اسناد از قبیل بارنامه، بارنامه و ….
  • تمام اسناد مربوط به پرداخت مانند فیش های سپرده، چک های بانکی و غیره را تأیید کنید.
ورود به بازار کار حسابداری
بیشتر بخوانید

آخرین سخن
فاکتور یک سند معاملاتی بسیار مهم است که سازمان امور مالیاتی از طریق آن هزینه ها و درآمد فعالان اقتصادی را بررسی می کند و بر اساس سود و زیان به دست آمده اقدامات مالیاتی انجام می دهد. برخی فعالان اقتصادی برای فرار مالیاتی، پولشویی، ایجاد حساب و … به جای ارائه فاکتور رسمی و اطلاعات دقیق تراکنش های خود، فاکتور جعلی صادر می کنند که اطلاعات موجود در آن کاملا غیر واقعی است. استفاده از این عوامل می تواند منجر به کاهش چشمگیر درآمد دولت و احتمالاً ناتوانی آن در پوشش هزینه های عمومی شود.

برای مطالعه بیشتر : آموزش حسابداری

حسابهای دائمی و موقت در حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *