مقالات

حساب سود و زیان انباشته چیست؟ 

حساب سود و زیان انباشته چیست؟ 

حساب سود و زیان انباشته چیست؟ 

با توجه به اهمیت فراوان اقتصاد جهانی، آگاهی از انواع حساب ها و نحوه مدیریت آنها در مدیریت دستگاه های تولیدی، استارتاپ ها و حتی کسب و کارهای کوچک ضروری است. در طول یک سال یا سالهای قبل، واحد از a. حسابی به نام حساب سود و زیان تجمعی.

در این مقاله سعی داریم موضوعاتی مانند: حساب سود و زیان تجمعی چیست؟ تعریف حساب سود و زیان انباشته، هدف از ثبت حساب سود و زیان انباشته، موقعیت حساب سود و زیان انباشته در صورت های مالی، حساب سود و زیان تجمعی در ترازنامه، روش ثبت انباشته حساب سود و زیان حساب سود و زیان و غیره خواندن این مقاله را به چه کسانی توصیه می کنیم؟

مدیران مالی شرکت ها
صاحبان سهام
حسابداران برنامه حسابداری

تعریف حساب سود و زیان انباشته چیست؟

تعریف حساب سود و زیان انباشته چیست؟ 

حساب سود و زیان انباشته یا حساب سود و زیان سالانه نوعی حساب دائمی است که موجودی آن به سال بعد منتقل می شود و این حساب در کلیه شرکت ها اعم از سهامی و شرکت های بی نام یکسان رفتار می شود. حساب سود و زیان انباشته دارای ویژگی خنثی است، بنابراین در طول دوره یا در پایان دوره می توان آن را بدهکار یا بستانکار کرد، البته همه اینها بستگی به اتفاقاتی دارد که در طول دوره و سال مالی رخ داده است.

مانده حساب سود و زیان انباشته هر سال جمع می شود و به هیچ حسابی منتقل نمی شود. درآمد انباشته راهی برای پیوند صورت سود و زیان به ترازنامه است، زیرا اطلاعات آن در بخش حقوق صاحبان سهام ترازنامه نشان داده شده است. حساب سود و زیان انباشته حساب بسیار بزرگی است، بنابراین بحث و بررسی فراوانی دارد.

مفاهیم حساب سود و زیان انباشته چیست؟

تأثیر سود و زیان انباشته در حساب سود و زیان انباشته به این صورت است که وقتی یک واحد تولیدی یا کسب و کار درآمدی بیش از حد انتظار در یک سال کسب کند، ممکن است سهامداران بلندمدت بخشی از درآمد عادی را به صورت دریافت دریافت کنند. سود سهام در همان زمان گروه دیگری از سهامداران که به دنبال سود کوتاه مدت هستند، ترجیح می دهند سهام را بلافاصله دریافت کنند. البته برخی از معامله گران سود سهام خود را در شرکت نگه می دارند به این امید که از آنها برای کسب سود بیشتر استفاده کنند.

حساب سود و زیان تجمعی شامل اجزای مختلفی از جمله موارد زیر است:

سود خالص (زیان) سال مالی
سود (زیان) تعلق گرفته در ابتدای سال
تعدیل سالیانه
انتقال درآمد تحقق یافته از حساب سود سرمایه تجدید ارزیابی
سود قابل تقسیم
پیشنهاد سود، انتقال به اندوخته قانونی، انتقال به اندوخته طرح و توسعه

هدف از ثبت حساب سود و زیان انباشته چیست؟

معادله اصلی حسابداری دو قسمت دارد، سمت راست دارایی ها و سمت چپ بدهی و سرمایه. همانطور که گفته شد، حساب سود و زیان انباشته یا سالانه یک حساب دائمی با ماهیت اعتباری است که موجودی آن به هیچ حسابی منتقل نمی شود و به سال بعد منتقل می شود. ماهیت این حساب اعتباری چیست؟ زیرا به بخش دوم معادله حسابداری یعنی حساب های پرداختنی، تسهیلات، سرمایه، درآمد و فروش مربوط می شود.

لازم به یادآوری است که کلیه مودیان مشمول قانون نظام مودیان باید پس از ثبت صورتحساب فروش خود، صورتحساب مالیاتی را به سامانه مودیان ارسال کنند، در غیر این صورت باید منتظر جریمه سامانه مودیان باشند.

در مورد این حساب باید بدانید که این حساب یک نوع متغیر وابسته است، ممکن است این سوال پیش بیاید که حساب سود و زیان تجمعی چگونه می تواند متغیر وابسته باشد؟ زیرا بسته به اتفاقات مالی ایجاد شده در طول سال می تواند در طول دوره یا در پایان دوره مدیون یا طلبکار باشد. اما چگونه؟ به عنوان مثال، اگر شرکتی مالیات های مربوط به سال های گذشته را در سال جاری پرداخت کند، این پرداخت ها بدهکار در حساب سود و زیان تجمعی محسوب می شود. چرا باید چنین اکانتی ثبت شود؟ زیرا همانطور که اشاره کردیم این داستان بسیار گسترده است و باید به دقت بررسی شود.

موقعیت حساب سود و زیان انباشته در صورتهای مالی

صورت‌های مالی باید تغییرات حقوق صاحبان سهام را که بخشی از آن در گردش حساب سود و زیان تجمعی که زیرگروهی از سود و زیان دوره است، قابل مشاهده است، به ما بفهماند. سایر تغییرات شامل مواردی مانند گردش حساب ذخیره قانونی، حساب ذخیره اختیاری و سود انباشته و همچنین حساب‌های مربوط به اقلامی است که طبق استانداردهای حسابداری مستقیماً به حقوق صاحبان سهام اضافه می‌شوند. تبدیل می شوند تغییراتی که به دلیل افزایش یا کاهش سرمایه ایجاد می شود نیز باید در تبصره های آن قید شود.

برگ تشخیص مالیات
بیشتر بخوانید

حساب سود و زیان تجمعی در ترازنامه

برای تعیین موقعیت حساب سود و زیان انباشته در ترازنامه، باید دانست که سود انباشته به این معناست که شرکت ها بخشی از سود خالص خود را در پایان سال مالی به صورت سود نقدی به سهامداران و سایرین پرداخت می کنند. مهمانی برای دارندگان عنوان سود انباشته شده در تجارت؛ اما سود انباشته در ترازنامه به این معناست که برای هر سال مالی، حسابداری شرکت در قسمت آورده سهامداران ثبت می شود.

اگر قصد دارید مهارت های حسابداری خود را در تهیه ترازنامه افزایش دهید، حتما مقاله ترازنامه چیست را مطالعه کنید؟

برای محاسبه سود انباشته در ترازنامه، سود انباشته اولیه به سود خالص اضافه شده و سپس سود سهام کسر می شود. همانطور که گفته شد، هدف از سود انباشته ایجاد یک پیوند عملکردی بین صورت سود و زیان است. و ترازنامه فرمول سود انباشته به شرح زیر است:

سود انباشته = سود انباشته دوره اولیه + سود یا زیان خالص – سود نقدی – سود سهام

نحوه ثبت حساب سود و زیان انباشته
ماهیت حساب سود و زیان خنثی است، یعنی نمی توان به طور قطع گفت که بدهکار است یا بستانکار. در مدت یا در پایان مدت مدیون یا طلبکار می شود. به عنوان مثال، اگر هزینه ای به سال مالی قبل مرتبط باشد، برای سال مالی جاری، حساب سود و زیان تجمعی بدهکار می شود و بالعکس.

با مطالعه مقاله ماهیت برداشت در حسابداری به طور کامل می توانید ماهیت هر حساب را بشناسید.

کل موجودی حساب در پایان دوره به حساب جاری شرکا منتقل می شود که متغیر است زیرا تغییرات خالص درآمد مستقیماً با این حساب مرتبط است و در پایان هر سال مالی در حقوق صاحبان سهام مؤثر است. اگر تغییری در درآمد خالص ایجاد شود، مستقیماً بر این حساب تأثیر می گذارد. به همین دلیل، ثبت حساب سود و زیان تجمعی ضروری است.

نحوه ثبت حساب سود و زیان انباشته چیست؟

نحوه ثبت حساب سود و زیان انباشته چیست؟ 

در پایان سال مالی بهتر است حساب سود و زیان خلاصه با حساب سود و زیان تجمعی بسته شود تا حساب سرمایه، چرا؟ زیرا از این طریق امکان گزارش دقیق سود و زیان هر دوره مالی را فراهم می کند. بسته به سوددهی یا نبودن شرکت، در طول یک سال مالی، ثبت آن متفاوت است و به شرح زیر انجام می شود:

شرکت زیان‌ده

ثبت بدهکاری در سند

رديفشرحبدهکاربستانکار
1هزينه ها***
2سود و زیان سال جاری***
3درآمدها***

ثبت انتقال مانده بدهکار سود و زیان جاری(زیان) به سود و زیان انباشته

ثبت مانده بدهکار سود و زیان

ردیفشرحبدهکاربستانکار
1سود و زیان انباشته***
2سود و زیان سال جاری***

شرکت سود ده

ثبت بستانکاری شرکت

رديفشرحبدهکاربستانکار
1هزينه ها***
2درآمد ها***
3سود و زیان سال جاری***

فرمول حساب سود و زیان انباشته چیست؟

در پایان هر سال مالی، سود و زیان انباشته به درآمد سال جاری و همچنین کل درآمد سال قبل اضافه می شود و پس از کسر سود سهام پرداختی در ترازنامه منعکس می شود. در سال مالی بعد، میزان سود انباشته سال قبل به عنوان سود و زیان انباشته ابتدای سال مالی جدید در نظر گرفته می شود. البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت که سود و زیان انباشته هر دوره نمی تواند مثبت باشد زیرا ممکن است زیان خالص دوره جاری از میزان سود انباشته در ابتدای دوره بیشتر باشد.

سود انباشته = سود انباشته اولیه دوره + سود خالص – سود نقدی – سود سهام

نکته مهم
تقسیم سود بیش از مانده حساب سود و زیان انباشته نیز می تواند این حساب را منفی کند.
گردش حساب سود و زیان تجمعی
گردش مالی صورت سود و زیان انباشته شامل عناصر مختلفی از جمله نتیجه دوره، نتیجه تجمعی در ابتدای دوره، تعدیلات سالانه، هر مبلغی که از سایر بخش‌های حقوق صاحبان سهام منتقل می‌شود، سود پیشنهادی «سود سهام تایید شده» است. ، وجوه به ذخایر قانونی و اختیاری منتقل می شود. یا به طور کلی تخصیص سود بلافاصله در صورت سود و زیان دوره منعکس می شود که خود سود و زیان انباشته نوعی صورت مالی اساسی است.

IFRS چیست؟
بیشتر بخوانید

نحوه بستن حساب سود و زیان انباشته

“بستن حساب ها در حسابداری” به معنای صفر کردن موجودی هر حساب است. این کار با بستانکار شدن مانده حساب پایانی با مانده بدهکار و بدهکار مانده حساب پایانی با مانده اعتباری در اسناد حسابداری انجام می شود. در دوره آموزشی حسابداری بازرگانی به طور مفصل در مورد حساب سود و زیان تجمعی صحبت خواهیم کرد.

نحوه محاسبه اندوخته قانونی در شرایطی که شرکت طی سالیان متمادی زیان انباشته داشته است:

پنج صدم مبلغ خالص هر سال باید به عنوان اندوخته قانونی در نظر گرفته شود. از سوی دیگر نحوه محاسبه اندوخته قانونی سود خالص پس از اعمال زیان های متحمل شده در سال های گذشته مشخص شده است. بنابراین، در شرایطی که شرکت زیان انباشته (سالیانه) داشته باشد، تنها سود خالص سال جاری مبنای محاسبه اندوخته قانونی نیست، بلکه کل زیان سالانه باید از سود خالص سال جاری کسر شود. پنج صدم مازاد محاسبه شده به عنوان اندوخته قانونی در نظر گرفته می شود.

استفاده از حساب سود و زیان تجمعی

مدیریت شرکت تصمیم گیرنده اصلی برای حفظ سود یا توزیع آن بین سهامداران است. سود انباشته شده در مشاغلی که هدف آنها رشد و توسعه است صرف هزینه فعالیت های توسعه می شود. در ادامه به برخی از کاربردهای حساب سود و زیان تجمعی اشاره می کنیم:

سود انباشته به صورت سود سهام بین سهامداران تقسیم می شود.
توسعه واحد تولیدی و افزایش ظرفیت تولید را ممکن می سازد.
با تولید محصولات جدید فرصت های شغلی بیشتری ایجاد کنید
خرید سهام بیشتر
پرداخت بدهی های تجاری و پرداخت وام های دریافتی (ادامه مطلب را فراموش نکنید 👈 وام مضاربه)
سود و زیان انباشته شده در بازار سهام
برای درک بهتر سود و زیان انباشته شده در بورس به مثال زیر توجه کنید:

هر ساله در هر شرکت برای تصویب حساب های شش ماهه، مجامع عادی سالانه برای بررسی گزارش هیئت مدیره تشکیل می شود. در پایان مجامع عمومی عادی سالیانه بازده یکساله بورس اعلام و مورد بررسی قرار می گیرد. علاوه بر این، در صورت وجود سود، به عنوان سود خالص گزارش می شود. سود خالص سودی است که تمام هزینه ها و مالیات ها از آن کسر شده است.

برای به دست آوردن EPS سهام، مقدار سود خالص بدست آمده بر تعداد کل سهام تقسیم می شود و این عدد به عنوان EPS سهام نگهداری می شود. اگر بازده سهام مثبت باشد، بخشی از EPS بین سهامداران توزیع می شود و بخشی دیگر به عنوان سود انباشته ذخیره می شود یا از زیان انباشته سال های گذشته کاهش می یابد.

در صورتی که سهام شرکت در طول سال بازدهی منفی داشته باشد، زیان ایجاد شده با سود انباشته سالهای قبل کاهش می یابد و اگر سهام سود انباشته نداشته باشد، زیان انباشته محسوب می شود.

نکته: میزان سود تقسیم شده بین سهامداران (DPS) نامیده می شود و مبلغ (DPS) نیز پس از بازگشایی سهام از قیمت سهام کم می شود.
سود و زیان انباشته شده در مشاغل

یک تجارت سودآور با حساب سود انباشته از این سودها برای نیازهای واحد تولیدی یا کسب و کار خود استفاده می کند. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که این اهداف چیست؟

سود بالای به دست آمده سهامداران را تشویق می کند تا به پیشرفت شرکت در حوزه های مختلف بیندیشند و از این سود در راستای این اهداف استفاده کنند. معمولاً این سود به سهامداران پرداخت می شود و در غیر این صورت سود پس انداز محسوب می شود و مطابق با اهداف واحد تولیدی مصرف می شود.

نوبت کاری چیست
بیشتر بخوانید

اگر با حسابداری کسب و کار خود مشکل دارید، با مراجعه به صفحه نرم افزار حسابداری تجاری ساده، ویژگی های نرم افزار حسابداری تجاری فرداد را بررسی کنید. نرم افزار حسابداری بازرگانی شامل 4 بسته نرم افزاری شامل نرم افزار تدارکات می باشد.

چند نمونه از استفاده از سود انباشته شده در مشاغل مختلف:

افزایش سرمایه
پرداخت بدهی شرکت
خرید تاسیسات و ماشین آلات جدید واحد تولیدی در راستای نوسازی و پیشرفت
بررسی و تحقیق برای بهبود و توسعه فعالیت های جدید شرکت
تولید محصول جدید
شراکت های احتمالی که منجر به چشم انداز تجاری بهتر می شود
سود و زیان انباشته شده در مشاغل
سود و زیان انباشته شده در مشاغل

امتیازات حساب سود و زیان انباشته
در این قسمت به مهم ترین نکات حساب سود و زیان تجمعی می پردازیم.

مزایای حساب سود و زیان تجمعی

اگر کسب و کاری سودآور باشد و دارای حساب سود انباشته باشد، از آن برای توسعه اهداف خود استفاده می کند و می تواند روی رشد تمرکز کند که یکی از مزایای حساب سود و زیان انباشته است. عواملی مانند توزیع سود، زیان خالص، ایجاد ذخیره و غیره. می تواند از عوامل کاهش نرخ سود انباشته باشد. مواردی مانند برگشت حساب پس انداز، انتقال مازاد موجودی و غیره. افزایش سود انباشته

تأثیر درآمد بر حساب سود و زیان تجمعی
وجوهی که توسط کسب و کار به دست می آید درآمد نامیده می شود. اگر این درآمد مربوط به فعالیت های تجاری باشد به آن درآمد عملیاتی و اگر درآمد مربوط به فعالیت های تجاری نباشد به آن درآمد غیر عملیاتی می گویند.

در فرمول محاسبه سود انباشته و مازاد در صورت عدم وجود سود خالص می توان از درآمد خالص استفاده کرد. در پایان هر سال مالی، سود و زیان انباشته به عنوان درآمد انباشته سال قبل با سال جاری ترکیب می شود. درآمد منهای سود سهام پرداختی به سهامداران در ترازنامه منعکس می شود. در سال مالی بعد، میزان سود انباشته سال قبل به عنوان سود و زیان انباشته ابتدای سال مالی جدید در نظر گرفته می شود. البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت که سود و زیان انباشته هر دوره نمی تواند مثبت باشد زیرا ممکن است زیان خالص دوره جاری از میزان سود انباشته در ابتدای دوره بیشتر باشد. تقسیم سود بیش از مانده حساب سود و زیان انباشته نیز می تواند این حساب را منفی کند.

اثر مالیاتی حساب سود و زیان انباشته چیست؟

در تعریف اثر مالیاتی حساب سود و زیان تجمعی باید گفت که مالیات سال جاری بر زیان سالانه اعمال می شود. در خصوص حسابداری زیان انباشته بدون گواهی شناسایی دارایی های گمشده پذیرفته نمی شود. در صورت تایید حسابرس، سود و زیان انباشته ممکن است از سود سال یا سالهای بعد کسر شود. بنابراین لازم است فرم تشخیص سال قبل به دست شما رسیده باشد. حسابرس باید ظرف یک سال پس از تسلیم اظهارنامه گواهی صادر کند.

تفاوت بین سود و زیان انباشته و سالانه

درآمد جاری شامل مقدار درآمد حاصل از فعالیت های عملیاتی و غیر عملیاتی است که فقط مختص سال مالی جاری است. اما سود و زیان انباشته شامل سود و زیان سال جاری، تعدیلات سالانه، کل سود و زیان سال های قبل و همچنین تجدید ارزیابی و … می باشد. در واقع سود و زیان انباشته حاصل فعالیت های عملیاتی و غیر عملیاتی سال های جاری و گذشته است.

نتیجه گیری درباره حساب سود و زیان انباشته

میزان سود خالص شرکت ها با تقسیم سود بین سهامداران تعیین می شود. سود انباشته بخشی از سود واحد تولیدی است که مدیران بین سهامداران تقسیم نکرده اند و از آن برای سرمایه گذاری مجدد و توسعه شرکت استفاده می کنند.

درآمد کسب و کار می تواند مثبت و منفی باشد. اگر درآمد مثبت باشد نشان دهنده سود و اگر منفی باشد نشان دهنده زیان است. نتیجه سود مثبت هر سال ایجاد سود انباشته است و بالعکس زیان در سالهای متوالی باعث ایجاد زیان انباشته می شود.

برای مطالعه بیشتر : آموزش حسابداری

آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات تخصصی بیمه‌ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *