مقالات

حسابرسی بیمه چیست

حسابرسی بیمه چیست

حسابرسی بیمه چیست

بازرسی و حسابرسی بیمه یک فرآیند اداری رایج در سازمان تامین اجتماعی است. اما چک بیمه چیست و چرا بازرسان تامین اجتماعی وارد کارگاه ها و شرکت ها می شوند؟ دلیل این چیست؟ حسابرسی بیمه چگونه به کارفرمایان و کارگران کمک می کند؟ برای ممیزی بیمه چه مدارکی لازم است؟ در این مقاله به بررسی تعریف، اهداف، مراحل و مدارک مورد نیاز برای حسابرسی بیمه می پردازیم.

حسابرسی بیمه چیست و چگونه انجام می‌شود؟

فرآیند حسابرسی شامل بررسی اسناد مالی و حسابداری است. برای پاسخ به سوال حسابرسی بیمه نیز می توان به همین تعریف اشاره کرد.

ممیزی بیمه به کلیه فعالیت هایی اطلاق می شود که برای تأیید اسناد بیمه ای کارفرمایان و پیمانکاران انجام می شود. صاحبان موسسات حقوقی در سازمان تامین اجتماعی مکمل پرداخت به موقع بیمه زیرمجموعه خود هستند. برای این منظور حسابرسی بیمه ای انجام می شود تا از پرداخت به موقع و صحیح حق بیمه اطمینان حاصل شود. عدم ارائه مدارک و مستندات قانونی، پرداخت ناقص بیمه و یا قطع بیمه کارگران و کارمندان بدون اطلاع قبلی و بدون دلیل روشن موجب مجازات قانونی خواهد شد.

حسابرسان بیمه موظفند کلیه دفاتر قانونی و اسناد بیمه ای شرکت ها را بررسی کنند.

ماده 28 و 38 قانون تامین اجتماعی در مورد نظارت بیمه ای
در مواد 28 و 38 قانون تامین اجتماعی نحوه کنترل بیمه ای مشخص شده است.

ماده 38 قانون تامین اجتماعی، کارفرمایان و پیمانکاران را موظف کرده است که کلیه کارگران قراردادی، موقت یا مناقصه را بیمه کنند. یعنی درآمد سازمان از محل کارکنان قراردادی و موقت خواهد بود. بر اساس این دو ماده بازرسان تامین اجتماعی می توانند مدارک بیمه ای این دسته از افراد را بررسی کنند.

در صورتی که کارفرما یا کارآفرین کارگران مشمول این دو ماده قانون را بیمه نکرده باشد در جریان چک بیمه جریمه نقدی خواهید داشت.

تحلیل مالی چیست؟
بیشتر بخوانید

اهداف حسابرسی بیمه چیست ؟

اهداف حسابرسی بیمه چیست ؟

طبق دو ماده فوق پرداخت حق بیمه برای کلیه کارگاه ها، موسسات، شرکت ها و … الزامی است. اما دلیل و هدف حسابرسی بیمه چیست؟ چرا حسابرسی بیمه انجام می دهیم؟ این کار چه سودی برای کارفرمایان و کارگران دارد؟

اطمینان از پرداخت بیمه کارگران و کارمندان

قانون کار و تامین اجتماعی کارفرمایان و کارآفرینان را موظف به تهیه و ارسال لیست بیمه کرده است. کمیسیون های بیمه مسئول بررسی پرداخت به موقع این لیست هستند. یک کسب و کار می تواند از یک حسابدار قراردادی برای مدیریت امور مالی خود کمک بگیرد. حسابرسی بیمه به کارفرمایان کمک می کند تا از پرداخت بیمه توسط حسابدار شرکت مطمئن شوند. حسابرسی بیمه همچنین به کارگران کمک می کند تا نگران عدم پرداخت حق بیمه خود نباشند.

حصول اطمینان از اجرای قوانین تامین اجتماعی
طبق ماده 38 قانون کارگران قراردادی نیز باید بیمه شوند. لذا لازم است مدارک بیمه ای این افراد در اسناد شرکت و دفاتر قانونی سازمان موجود باشد. حسابرسان بیمه تعیین می کنند که آیا قانون رعایت شده است یا خیر. علاوه بر این، این حسابرسان و بازرسان بیمه به میزان مزایای بیمه بر اساس دستمزد و حقوق قراردادی نیز توجه دارند. یعنی حق بیمه هرکس باید با حقوقی که می گیرد مطابقت داشته باشد.

کاهش خطاها و مشکلات هنگام دریافت برگه بیمه مشترک
اخطاریه تسویه حساب های بیمه ای برای تسویه حساب کارآفرینان با سازمان تامین اجتماعی صادر می شود. برای دریافت این فرم نیازی به پرداخت چیزی به تامین اجتماعی ندارید. ممیزی بیمه به شناسایی و پرداخت این بدهی ها در زمان بروز کمک می کند تا هنگام دریافت برگه انصراف دچار مشکل نشوید.

Cash flow چیست؟
بیشتر بخوانید

مزایای حسابرسی بیمه چیست؟

به طور خلاصه وجود ناظران بیمه ای و ناظران تامین اجتماعی دارای مزایای زیر برای افراد و شرکت ها می باشد:

  • تعداد دقیق کارکنان و کارگران هر شرکت را مشخص کنید
  • هزینه های مرتبط با کار را شناسایی کنید
  • تعیین حقوق بیمه ای کارگران و کارمندان
  • کنترل و نظارت بر قانون قراردادها و حق بیمه
  • کنترل دسترسی کارگران به خدمات تامین اجتماعی
  • کنترل و نظارت بر پرداخت حق بیمه

حسابرسی بیمه چگونه انجام می شود؟

حسابرسی بیمه از طریق شعب تامین اجتماعی در تهران و سایر شهرهای ایران انجام می شود. برای این کار باید مراحل زیر را طی کرد:

  • صدور درخواست ممیزی بیمه به نمایندگی مورد نظر
  • ارسال مدارک مربوط به حسابرسی بیمه
  • ارسال فرم های کنترلی ویژه از سازمان تامین اجتماعی به شرکت
  • ثبت اطلاعات موسسات حقوقی و اظهارنامه مالیاتی شرکت ها در فرم های کنترلی
  • ارسال فرم های کنترلی به شعبه تامین اجتماعی متقاضی
  • بررسی فرم ها توسط نهادهای نظارتی تامین اجتماعی و ارائه گزارش
  • تعیین میزان بدهی حسابرسی بیمه توسط نمایندگی بر اساس گزارش دریافتی

انواع چک بیمه اجتماعی |حسابرسی بیمه چیست 

بازرسی دوره ای ساده ترین و اولین کاری است که در طول حسابرسی بیمه انجام می شود. بازرسان تامین اجتماعی حق ورود و بازرسی به دفاتر حقوقی شرکت ها و موسسات حقیقی و حقوقی را دارند. در بازرسی محلی، بازرس بیمه شخصاً در محل حاضر می شود و تعداد کارمندان و کارگران بیمه شده را با تعداد ثبت شده در دفاتر قانونی مقایسه می کند. علاوه بر این، این بازرسان می توانند محیط کار و شرایط کاری کارگران و کارمندان را بررسی کنند.

به طور خلاصه، بازرسان بیمه 2 کار را برای بازرسی انجام می دهند:

  • بازرسی بیمه کارگاه جهت شناسایی نیروی انسانی طرف قرارداد
  • بازرسی بیمه موسسه حقوقی
آموزش حسابداری و علوم مالی
بیشتر بخوانید

اشکال کنترل بیمه می تواند به 3 شکل زیر باشد:

بازرسی سرزده: به معنای حضور بازرسان در کارگاه به صورت تصادفی و سرزده برای بررسی تعداد کارکنان و مشخصات هر یک از آنها برای مطابقت با لیست بیمه می باشد.
بازرسی کشفی: برای کشف کارگاه های بدون کد کارگاهی و لیست بیمه + پرونده تخلف بیمه
بازرسی تحقیقی: برای بررسی شکایات و درخواست‌های کارفرمایان یا کارگران

مدارک مورد نیاز برای حسابرسی بیمه چیست

برای حسابرسی بیمه، ممکن است لازم باشد یکی از مدارک زیر را به حسابرسان تامین اجتماعی ارائه دهید:

  • لیست بیمه های اجتماعی
  • حقوق و دستمزد
  • لیست مالیات دستمزد کارکنان
  • دفاتر حقوقی شرکت ها
  • بازده مالیاتی
  • فیش های پرداخت حق بیمه
  • لیست قراردادهای کارمندان
  • در صورتی که درخواست کنترل از سوی شعبه تامین اجتماعی صادر شده باشد، باید فرم های کنترل بیمه ای را تکمیل و به همراه مدارک درخواستی به شعبه مذکور ارسال نمایید.

آخرین سخن درباره اینکه حسابرسی بیمه چیست ؟

وقتی صحبت از حسابرسی و تضمین می شود، باید هم آموزش حسابرسی و هم آموزش حسابداری بیمه را در نظر بگیریم. حسابدار کسی است که لیست بیمه کارکنان را تهیه و ارسال می کند. تأیید فهرست و دستور پرداخت تحت کنترل مدیر مالی یا رئیس شرکت انجام می شود. برای جلوگیری از ایجاد اختلال در این فرآیند، لازم است فصول مربوط به بیمه و لیست بیمه در آموزش حسابداری حسابداران گنجانده شود.

در دوره پکیج ویژه بازار کار می توانید تمامی مباحث بیمه را یاد بگیرید و طبق آخرین قوانین کار و تامین اجتماعی اقدام کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که این قانون دائما در حال تغییر است. بنابراین نباید به دانش قدیمی بسنده کنید و همیشه به دنبال اخبار جدید حسابداری باشید.

برای مطالعه بیشتر : کارورزی و کارآموزی حسابداری چیست؟

آموزش حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *