مقالات

تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی چه مدارکی نیاز دارد؟

تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی چه مدارکی نیاز دارد؟

تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی چه مدارکی نیاز دارد؟

امروزه موضوع پرداخت مالیات یکی از جنبه های حیات مالی هر شخص حقیقی یا حقوقی محسوب می شود. شاید شما یا یکی از عزیزانتان قبلا با چالش ها و فرآیندهای پرداخت مالیات مواجه شده اید. هر صاحب کسب و کار و حتی هر شهروند عادی موظف به تشکیل پرونده مالیاتی است.

تشکیل پرونده مالیاتی اقدامی ضروری است تا همه بتوانند قانونی و طبق مقررات مالیاتی عمل کنند. این مقاله به طور کامل به سوالاتی که ممکن است به ذهن شما خطور کرده باشد پاسخ می دهد. برخی از مواردی که در این مقاله به آنها نگاه می کنیم عبارتند از: «چگونه یک پرونده مالیاتی تشکیل دهیم؟ » » و «چگونه مراحل تکمیل صحیح پرونده مالیاتی را به درستی انجام دهیم؟ که می تواند به شما در درک بهتر و اجرای صحیح این فرآیند مهم کمک کند.

پس با ما همراه باشید تا دنیای گزارش مالیاتی و تمامی جزئیات مهم مربوط به آن را بررسی کنیم و در این مقاله به سوالات شما پاسخ دهیم.

پرونده مالیاتی چیست و چقدر اهمیت دارد؟ | تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی چه مدارکی نیاز دارد؟

پرونده مالیاتی چیست و چقدر اهمیت دارد؟ | تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی چه مدارکی نیاز دارد؟

تشکیل پرونده مالیاتی یک اقدام اساسی و ضروری برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی پس از ثبت کسب و کار و اخذ جواز کسب می باشد. این اقدام نه تنها حاکی از ایجاد شرکت یا کسب و کار است، بلکه به اطلاع سازمان امور مالیاتی می رساند که طی مراحل قانونی و اخذ مجوزهای لازم برای انجام فعالیت های مختلف اقدام شده است.

تشکیل پرونده مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی به معنای انجام وظایف مالیاتی نیست. بلکه این اقدام به صاحبان مشاغل اجازه می دهد تا مراحل قانونی را طی کرده و مجوزهای لازم را برای انجام فعالیت های خود دریافت کنند. بر اساس قوانین تجارت و مالیات های مستقیم، کلیه فعالان اقتصادی موظف به اظهار و انجام تعهدات مالیاتی خود هستند.

نداشتن پرونده مالیاتی و کد فعالیت اقتصادی می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. این موارد شامل عدم امکان تعامل قانونی با سایر مشاغل (داخلی و خارجی)، عدم دسترسی به خدمات بانکی، محدودیت استفاده از پایانه های فروشگاهی و عدم توانایی در انجام وظایف مالیاتی است.

علاوه بر این، عدم رعایت تعهدات مالیاتی می تواند منجر به مصادره اموال و حتی ممنوعیت خروج از قلمرو شود. اجرای طرح کلی مالیاتی و اتصال نظام مالیاتی به سامانه های کشور برای شرکت های فاقد سوابق مالیاتی امکان پذیر نیست و در نتیجه فعالیت ها تعطیل می شود.

دلیل تشکیل پرونده مالیاتی ( تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی چه مدارکی نیاز دارد؟ )

دلایل زیادی برای تشکیل پرونده اقتصادی وجود دارد که به آنها می پردازیم.

دلیل اصلی تشکیل پرونده اخذ کد اقتصادی است; زیرا اگر شرکت یا سایر شرکت ها سابقه مالیاتی نداشته باشند نمی توانند کد اقتصادی بگیرند و در صورت نداشتن کد اقتصادی دچار محدودیت های قانونی زیادی می شوند. مثلاً اگر شرکتی کد اقتصادی نداشته باشد، حق امضای قراردادهای حقوقی و تجاری را ندارد.
در صورتی که اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد پرونده مالیاتی باشند، نمی توانند اظهارنامه مالیاتی ارائه نمایند. در صورت عدم ارائه اظهارنامه، امکان پرداخت مالیات وجود ندارد و افراد بدهکار مالیاتی محسوب می شوند.
اگر شرکت یا موسسه فاقد سابقه مالیاتی باشد مرتکب جرم شده است.
حتی اگر شرکت غیرفعال باشد، باز هم باید یک فایل ارسال کنید. در غیر این صورت جریمه خواهد شد.

نرخ بازگشت سرمایه
بیشتر بخوانید

مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده مالیاتی ( تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی چه مدارکی نیاز دارد؟ )

در مراحل اجرای اقدامات مالیاتی، تشکیل پرونده مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی که با ویژگی های خاص خویشاوندی با یکدیگر ندارند، پیش نیاز مهمی است. برای انجام این اقدام برای هر دسته از افراد مدارک مختلفی ارائه می شود. مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده مالیاتی به شرح زیر است:

مدارک لازم جهت تشکیل پرونده مالیاتی برای اشخاص حقیقی
برای افراد، پرونده مالیاتی حول دو حوزه اصلی یعنی مالیات بر عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده تشکیل شده است. مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده مالیاتی افراد عبارتند از:

کپی فاکتور نهایی از محل فعالیت
کپی کارت بازرگانی
کپی وکالت نامه از نماینده قانونی
کپی پروانه بازرگانی
اصل شناسنامه
کپی کارت ملی جلو و پشت
سه عکس در ابعاد 3*4
کپی گواهی ثبت از سازمان امور مالیاتی
اطلاعات در مورد هویت فرد
پیش ثبت نام مالی
ارائه سند اجاره یا مالکیت محل کسب و کار
کپی یا اصل رسید بانکی مربوط به مالیات

مدارک لازم جهت تشکیل پرونده مالیاتی برای اشخاص حقوقی | تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی چه مدارکی نیاز دارد؟

در مورد این دسته از افراد، الزامات فراتر می رود. مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده مالیاتی برای اشخاص حقوقی به شرح زیر است:

اصل و کپی مدارک شرکت (اساسنامه، اظهارنامه، اساسنامه شرکت، فرم درخواست، مجله رسمی، مهر شرکت)
اصل و کپی آخرین اصلاحات در مجله رسمی (در صورت وجود هرگونه اصلاح)
اصل و کپی مدارک هویتی اعضای شرکت
دفترچه شناسایی شرکت را تکمیل کنید
گواهی امضای صاحبان امضای مجاز اشخاص حقوقی در دفتر اسناد رسمی
رسید واریز 2% سرمایه اولیه شرکت
قبض آب، برق، تلفن و گاز شرکت
وکالت نامه یا معرفی نامه شرکت (در صورت عدم وجود مدیرعامل)
اجاره یا مالکیت کسب و کار
تایید کدپستی

مراحل تشکیل پرونده مالیات بر درآمد | تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی چه مدارکی نیاز دارد؟

در دهه گذشته، سازمان امور مالیاتی به منظور کاهش حضور فیزیکی مودیان در ادارات مالیاتی، به سمت فعالیت های الکترونیکی رفته و بسیاری از فرآیندهای مالیاتی را دیجیتالی کرده است. یکی از فرآیندهای اصلی فرآیند تشکیل پرونده مالیاتی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

مراحل ارسال پرونده مالیاتی برای افراد

جهت تشکیل پرونده مالیاتی لازم است آموزش گام به گام تشکیل پرونده مالیاتی زیر را انجام دهید.

افراد می بایست ابتدا با ارسال فایل مالیات عملکرد، پرونده مالیاتی در سایت ارسال و درخواست پیش ثبت نام با کد اقتصادی نمایند. ابتدا وارد سایت tax.gov.ir شوید سپس در قسمت خدمات مالیاتی اصلی گزینه پیش ثبت نام و ثبت الکترونیکی که اولین مرحله برای ثبت پرونده مالیاتی است را انتخاب کنید.
رویه های مالیاتی برای افراد

پس از این مرحله باید به یکی از سازمان های مالی مراجعه کرده و آدرس آن ها را اعلام کنید تا حسابرس آن ها را پیدا کنید.
در مرحله بعد افراد برای پیش ثبت نام و بهره مندی از ارزش افزوده باید به سایت evat.ir مراجعه کنند.
سپس باید فایل ارزش افزوده را تکمیل و مدارک خود را تحویل دهند. پس از ارائه مدارک لازم است آدرس دقیق منطقه ارزش افزوده را استعلام کرده و شماره پرونده و کد مالیاتی را با اشاره به این منطقه دریافت کنند. پس از طی این مراحل باید ثبت کد اقتصادی خود را نهایی کنند.
شرایط ارائه پرونده مالیاتی برای اشخاص حقوقی
طبق قانون تجارت، هر شخص حقوقی پس از ایجاد و ثبت شرکت، باید حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از تشکیل شرکت، پرونده مالیاتی تشکیل دهد و حق تمبر سرمایه را پرداخت کند. نحوه تشکیل پرونده مالیاتی برای اشخاص حقوقی همانند مراحل تشکیل پرونده برای اشخاص حقیقی است که قبلا توضیح داده شد.

هوش مصنوعی در حسابداری
بیشتر بخوانید

مالیات تمبر
پیشنهاد مطالعه:
مالیات تمبر
مهلت اظهارنامه مالیاتی
مهلت تشکیل پرونده مالیاتی بسته به ماهیت حقیقی یا حقوقی فعالان اقتصادی متفاوت است.

آخرین مهلت ارسال پرونده مالیاتی برای اشخاص حقوقی

طبق تبصره ماده 48 قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه اشخاص حقوقی موظف به پرداخت حق تمبر سهام و سهام خود هستند که باید حداکثر ظرف مدت 2 ماه از تاریخ ثبت قانونی شرکت پرداخت شود.

اگرچه مهلت ارسال پرونده مالیاتی برای اشخاص حقوقی حداکثر 2 ماه تعیین شده است، اما توصیه می شود بهترین زمان برای تهیه پرونده اولین مرحله پس از ایجاد شرکت در نظر گرفته شود. زیرا مهلت های انجام تعهدات قانونی مالیاتی از محل ثبت شرکت محاسبه می شود.

آخرین مهلت ارسال پرونده مالیاتی شخصی

بر اساس تبصره 3 ماده 177 قانون مالیات های مستقیم، صاحبان مشاغل موظفند نسبت به پرداخت مالیات بر درآمد شغلی خود به سازمان امور مالیاتی اطلاع دهند. این اطلاعیه باید ظرف مدت 4 ماه از تاریخ شروع فعالیت انجام شود.

توجه داشته باشید که تاریخ شروع فعالیت ممکن است با تاریخ اخذ مجوز تجاری متفاوت باشد. در این ماده قانونی مهلت ارسال پرونده برای اشخاص حقیقی 4 ماه از تاریخ شروع فعالیت می باشد.

نکات مهم برای تشکیل پرونده مالیاتی| تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی چه مدارکی نیاز دارد؟

نکاتی که در هنگام تشکیل پرونده مالیاتی جدید باید در نظر داشته باشید عبارتند از:

آدرس دقیق محل فعالیت: توجه داشته باشید در صورت اعلام خلاف واقع یا نادرست آدرس دفتر مرکزی شرکت امکان تشکیل پرونده مالیاتی وجود نخواهد داشت. برای تأیید واقعی بودن آدرس، به اجاره نامه و سند مالکیت مرتبط با نام تجارت نیاز دارید. واحدهای مالیاتی در صورت تردید می توانند به محل اعلام شده در روزنامه رسمی مراجعه کنند.
اعلام عدم فعالیت شرکت: در صورتی که شرکتی در سال مالی گذشته فعالیتی نداشته باشد یا به تازگی ایجاد شده باشد، اعلام دارایی های غیرفعال شرکت الزامی است. اعلام عدم فعالیت شرکت یکی از مواردی است که در تشکیل پرونده مالیاتی باید مورد توجه قرار گیرد.
مطابقت کد پستی و اداره پست: مطمئن شوید کد پستی محل کسب و کار با اطلاعات اداره پست مطابقت دارد. عدم تطابق آدرس پستی و کد پستی ممکن است در دریافت کد اقتصادی مشکل ایجاد کند.
اسناد اجاره در صورت اجاره: اگر کسب و کار یک شرکت اجاره ای است، کارت بازرگانی یا اسناد اجاره مهمترین مدارک است. این اسناد باید اجاره نامه را تایید کنند و بهتر است آنها را در پرونده قرار دهید.
فاصله زمانی ایجاد شرکت: در صورتی که فاصله بین تاریخ تشکیل شرکت تا تشکیل پرونده بیش از یک سال باشد، شرکت موظف است در مورد دلایل تاخیر در تشکیل پرونده توضیحاتی ارائه دهد. سپرده گذاری این توضیحات باید به وضوح و به وضوح درک روشنی از دلایل تاخیر ارائه دهد.
توجه: به منظور جلوگیری از بروز مشکل و اطمینان از صحت تشکیل پرونده مالیاتی، اهمیت ویژه ای به صحت اعلام اطلاعات و پیگیری نکات مهم تشکیل پرونده داده شده است.

علی الحساب چیست؟
بیشتر بخوانید

تشکیل پرونده مالیاتی چقدر طول می کشد؟ ( تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی چه مدارکی نیاز دارد؟ )

مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی به منطقه جغرافیایی شما بستگی دارد. بسته به منطقه، زمان مورد نیاز برای تشکیل پرونده مالیاتی متفاوت است. به طور معمول، در بیشتر مناطق، این فرآیند حدود یک هفته تا ده روز طول می کشد. اما در منطقه مالیاتی غرب تهران ممکن است زمان مورد نیاز برای ثبت شکایت بیشتر باشد.

مهم ترین عواملی که تاثیرگذار است، بازدید واحد املاک و مستغلات از محل شرکت شما و فرآیند تایید صلاحیت اطلاعات و مدارک ارائه شده توسط شما می باشد. بنابراین به منظور افزایش کارایی و کاهش زمان تشکیل پرونده، اطمینان از صحت کامل در ارائه مدارک و اطلاعات مورد نیاز و همکاری فعال در تمامی مراحل اجرایی فرآیند مالیاتی حائز اهمیت است.

نحوه اطلاع از پرونده مالیاتی | تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی چه مدارکی نیاز دارد؟

برای استعلام پرونده مالیاتی لازم است به سایت سازمان امور مالیاتی به نشانی tax.gov.ir مراجعه کرده و در قسمت سایر خدمات مالیاتی گزینه درخواست اطلاعات بدهی مالیاتی را انتخاب کنید.

پس از آن باید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید. در صورتی که رمز عبور خود را فراموش کرده اید، روی گزینه فراموشی کلیک کنید و در صورتی که قبلا ثبت نام نکرده اید، ثبت نام کنید.

پس از این مرحله باید در منوی سمت راست گزینه داشبورد مالیات را انتخاب کنید سپس گزینه فایل های مالیاتی را انتخاب کنید.

درخواست پرونده مالیاتی

با انتخاب این گزینه میزان بدهی مالیاتی شما به شما نمایش داده می شود و می توانید فایل های مالیاتی خود را مشاهده کنید.

مشاهده مالیات قابل پرداخت

جرایم مربوط به عدم تشکیل پرونده مالیاتی | تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی چه مدارکی نیاز دارد؟

سازمان مالیاتی به منظور تضمین اجرای مالیات اجباری تشکیل پرونده مالیاتی، تصمیم به تحریم این افراد به دلیل عدم اظهار مالیات گرفته است. این جرایم به بدهی های متخلفان اضافه می شود. برخی از این جرایم عبارتند از:

اختفاء فعالیت اقتصادی: عدم اعلام و اختفاء فعالیت اقتصادی جرم محسوب می شود و متخلفان ممکن است به درجه ششم مجازات محکوم شوند (بند ۲ ماده ۲۷۴ قانون مدنی اسلامی).
عدم اعلام و جریمه مالیات بر سرمایه: عدم اظهار و عدم پرداخت مالیات بر سرمایه شرکت موجب جریمه نقدی معادل دو برابر مبلغ متعلقه بابت مالیات بر سرمایه اولیه شرکت خواهد شد (ماده 51 ق.م. قانون مدنی). کد).
عدم تشکیل پرونده و محرومیت از تسهیلات مالیاتی: عدم تشکیل پرونده موجب محرومیت از تسهیلات و معافیت های مالیاتی متعدد می شود. این امر پیامدهای عدم رعایت تعهدات مالیاتی را به سطح جدیدی از مجازات های مالیاتی می برد.
تبصره: برای پیشگیری از این جرایم و عواقب نامطلوب، رعایت کلیه مراحل تشکیل پرونده مالیاتی ضروری و اساسی است.

برای مطالعه بیشتر : نقش بیمه در حسابداری

آموزش حسابداری

آموزشگاه حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *