مقالات

چگونه مالیات کمتری بدهیم؟

چگونه مالیات کمتری بدهیم؟

چگونه مالیات کمتری بدهیم؟

مالیات یکی از مهمترین ابزارهای مالی است که می تواند به عنوان سوپاپ اطمینان اقتصادی عمل کند. اما افرادی که مجبور به پرداخت مالیات هستند همیشه به دنبال راه هایی برای کاهش میزان مالیات خود هستند. در این مقاله به بررسی چند روش قانونی می پردازیم که می تواند میزان مالیات را تا حدودی کاهش دهد.

چگونه مالیات کمتری بدهیم؟ | دلایل تمایل به کاهش مالیات

مالیات یکی از منابع مهم درآمدی دولت های مختلف است که هم می تواند بخش بزرگی از هزینه ها را تامین کند و هم به عنوان ابزار مالی مناسبی برای کنترل اقتصاد کشور مورد استفاده قرار گیرد. با افزایش و رشد نقدینگی در سطح جامعه، دولت با افزایش نرخ مالیات، شرایط لازم را برای کنترل نقدینگی و تورم فراهم می کند. علاوه بر این، دولت ها می توانند با کاهش نرخ مالیات در شرایط رکود و عدم فعالیت اقتصادی، نقش مهمی در رشد و شکوفایی اقتصاد ایفا کنند.

در قوانین حاکم بر کشور، پرداخت مالیات در انواع مختلف مشخص شده است. به طور کلی مالیات ها در ایران را می توان به دو دسته مالیات های مستقیم و مالیات های غیر مستقیم تقسیم کرد. مالیات های غیرمستقیم مالیات هایی هستند که بر مصرف کالاها و خدمات وضع می شوند، مانند مالیات بر ارزش افزوده. مالیات های مستقیم مالیات هایی هستند که مستقیماً از ذینفعان تعیین شده توسط قانون اخذ می شود. مالیات دهندگان مستقیم باید مالیات خود را بر اساس اظهارنامه مالیاتی که تهیه می کنند پرداخت کنند.

دولت ها از مالیات های پرداختی برای تأمین مالی امور عمومی جامعه استفاده می کنند و در صورت استفاده صحیح می توانند برای جامعه رونق و رفاه به همراه داشته باشند. بسیاری از مودیان مالیاتی اعم از مشاغل و فعالان اقتصادی بر این باورند که با توجه به مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور، پرداخت مالیات با نرخ روز برای آنها سودی ندارد و به همین دلیل به دنبال راه ها و روش های مختلف برای کاهش قانونی مالیات خود هستند. .

حسابداری مالیاتی چیست؟ | چگونه مالیات کمتری بدهیم؟

حسابداری مالیاتی چیست؟ | چگونه مالیات کمتری بدهیم؟

روش های قانونی کاهش مالیات
روش های مختلفی برای کاهش قانونی میزان مالیات پرداختی وجود دارد، اما ابتدا بهتر است بدانید چه مبالغی مشمول مالیات است. میزان معافیت مالیاتی مشاغل و صاحبان مشاغل برای سال 1401 مبلغ 39 میلیون و 600 هزار تومان است که این مبلغ برای کارکنان دولتی و غیردولتی 5 میلیون و 600 هزار تومان تعیین شده است. یعنی افراد تا این مبالغ از مالیات معاف هستند و اگر درآمدشان بیشتر از این مقدار باشد، مبلغی که باید به عنوان مالیات پرداخت کنند نیز افزایش می یابد.

صورت جریان وجوه نقد چیست؟
بیشتر بخوانید

برخی از روش های قانونی برای کاهش میزان مالیات پرداختی توسط مشاغل و صاحبان مشاغل شامل موارد زیر است.

به جای فرار مالیاتی و جریمه های عدم پرداخت مالیات، می توان مالیات را از راه های قانونی کاهش داد.

ارائه به موقع اظهارنامه مالیاتی
همانطور که گفته شد، طبق قانون مالیات های مستقیم، صاحبان مشاغل باید اظهارنامه مالیاتی خود را در بازه زمانی مشخصی که دولت برای تعیین مالیات سالانه خود تعیین می کند، تکمیل و ارائه کنند. اگر صاحبان مشاغل اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل کنند و هر سال آن را به موقع ارائه کنند، در سال های آینده از کاهش میزان مالیات بهره مند خواهند شد.

برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی باید کلیه مشخصات مربوط به هزینه ها و درآمدها ثبت شود. هنگام تکمیل اظهارنامه مالیاتی مربوط به شغل یا کسب و کار خود از افراد آشنا به این موارد کمک بگیرید تا کلیه جزئیات لازم به صورت دقیق و بدون خطا ثبت شود. زیرا یکی از اساسی ترین مبانی برای تعیین میزان مالیات حرفه ای، جزئیات درآمد و هزینه های ثبت شده در اظهارنامه مالیاتی است.

پرداخت مالیات به موقع
سازمان امور مالیاتی پس از تکمیل اظهارنامه و تسلیم آن در زمان توافق شده، آن را بررسی و در نهایت میزان پرداختی به عنوان مالیات را تعیین می کند. اگر صاحبان مشاغل مالیات را به موقع پرداخت کنند و مالیات دهندگان خوبی باشند، می توانند از کاهش مالیات مرتبط با شهرت خوب خود بهره مند شوند. در صورتی که مودیان برای 3 سال متوالی اظهارنامه مالیاتی خود را به موقع تسلیم کنند و مبلغ تعیین شده را بابت مالیات پرداخت کنند، می توانند 5 درصد از کل مالیات آن 3 سال را به عنوان کاهش مالیات دریافت کنند.

محاسبه دقیق و صورتحساب اسناد و هزینه ها

چگونه مالیات کمتری بدهیم؟ طبق قانون مالیاتی کشور، مبلغی که مودیان باید به عنوان مالیات پرداخت کنند، سالانه به نسبت درآمد و سود آنها در عملیات عمده محاسبه و پس از کسر هزینه ها و استهلاک دارایی ها، برای پرداخت به مؤدی اعلام می شود. هزینه‌های متحمل شده توسط مؤدیان مالیاتی در جریان معاملات مالی در نهایت از کل سود کسب شده کسر می‌شود و مابقی به عنوان مبنای تعیین مالیات در نظر گرفته می‌شود. برای کاهش مبلغ مالیات، مودیان باید کلیه اسناد و مدارک مربوط به هزینه تراکنش های مالی سالانه خود را به طور دقیق محاسبه، تنظیم و ارائه دهند تا این مبالغ از مالیات آنها کسر شود.

دوایر و شعب
بیشتر بخوانید

محاسبه و ثبت استهلاک دارایی ( چگونه مالیات کمتری بدهیم؟ )

بسیاری از کسب و کارها دارایی هایی مانند ابزار و ماشین آلات دارند که با گذشت زمان مستهلک می شوند و ارزش اصلی خود را از دست می دهند. یکی از راه های قانونی کاهش میزان مالیات این نوع مشاغل، ارائه اسناد دقیق در مورد محاسبه ارزش و استهلاک دارایی ها می باشد.

درآمد سال قبل را در اظهارنامه مالیاتی گزارش کنید
برای کاهش مبلغ مالیات خود، در اظهارنامه میزان و میزان درآمد سال قبل خود را به عنوان درآمد امسال درج کنید. در صورتی که مودیان درآمد سال جاری را کمتر از سال قبل گزارش دهند، بازرسان مالیاتی دفاتر، سوابق و اسناد را با جزئیات بیشتری بررسی می کنند و ممکن است به رقمی بالاتر از سال قبل برسند که به ضرر مؤدی باشد. ، تمام خواهد شد. به همین دلیل توصیه می شود مودیان در صورت قبول مالیات تعیین شده برای سال قبل و عدم اعتراض به آن و سودآوری آن، درآمد سال قبل خود را به عنوان درآمد سال جدید در اظهارنامه خود ثبت کنند.

نظارت بر قوانین معافیت مالیاتی
هر سال نرخ تعیین شده به عنوان مالیات بر درآمد با نرخ سال قبل متفاوت است و ممکن است این میزان افزایش یا کاهش یابد. همچنین ممکن است شرکت ها یا خدمات خاصی با توجه به بازنگری قوانین از پرداخت بخشی یا تمام مالیات خود معاف شوند. به همین دلیل، مهم است که مودیان قبل از تکمیل و تسلیم اظهارنامه، آخرین قوانین این حوزه را مطالعه کرده و از دانش کافی برخوردار باشند تا در صورت مشمول معافیت، بتوانند از آن بهره مند شوند.

ارائه دقیق ترین هزینه های سازمان در صورت فاکتور به طوری که میزان سود خالص و ناخالص شرکت کاهش یابد.

دقیق ترین فاکتورهای هزینه را حفظ کنید
همانطور که گفته شد یکی از عواملی که به کاهش مالیات کمک می کند هزینه است. به همین دلیل مودیان باید در ثبت و نگهداری کلیه اسناد و فاکتورهای مربوط به هزینه های خود در طول سال کوشا باشند. کوچکترین و جزئی ترین فاکتورهای هزینه مانند هزینه وعده های غذایی در حین انجام وظیفه در خارج از سازمان و غیره باید ثبت و نگهداری شود. این هزینه ها ممکن است در نگاه اول ناچیز به نظر برسند، اما در طول یک سال به مقدار قابل توجهی می رسند که در صورت ارائه با اظهارنامه مالیاتی می تواند در کاهش مالیات موثر باشد.

درآمد چیست ؟
بیشتر بخوانید

کمک به مراکز خیریه و موسسات غیر انتفاعی ( چگونه مالیات کمتری بدهیم؟ )

کمک به مراکز خیریه و موسسات غیر انتفاعی ( چگونه مالیات کمتری بدهیم؟ )

بر اساس قوانین مالیاتی کشور، یکی از راهکارهای موثر برای کاهش میزان مالیات پرداختی، کمک به مراکز خیریه و موسسات غیرانتفاعی است. مودیان می توانند اسناد و فاکتورهای مربوط به کمک به این مؤسسات را ثبت و نگهداری کنند و در بازه زمانی لازم برای بهره مندی از تخفیف مالیاتی ارائه کنند.

دارایی و درآمد را با افراد دیگر به اشتراک بگذارید
یکی از راه های کاهش بار مالیاتی این است که دارایی و درآمد خود را با اعضای خانواده یا افرادی که به آنها اعتماد دارید به اشتراک بگذارید. هر چه میزان درآمد و دارایی بیشتر باشد، مالیات بر آنها نیز بیشتر خواهد بود. اگر مالیات دهندگان اعضای خانواده خود را به عنوان کارمند کسب و کار خود لیست کنند و دارایی و درآمد خود را با آنها تقسیم کنند، مبلغی که باید به عنوان مالیات پرداخت کنند بسیار کمتر خواهد شد.

از فضای خانه به عنوان دفتر استفاده کنید
آخرین راه حل برای کاهش میزان مالیات، استفاده از فضای خانه به عنوان دفتر است. به این ترتیب بخشی از هزینه های مودیان مانند هزینه های آب و برق، گاز و تلفن شامل می شود و می تواند به عنوان هزینه در طول سال اعلام شود که از مبلغ مالیات کسر می شود. علاوه بر این، با این کار می توانید از تخفیف مشاغل خانگی بهره مند شوید.

سخن آخر درباره اینکه چگونه مالیات کمتری بدهیم؟

مالیات یکی از راه های اصلی درآمدزایی توسط دولت تلقی می شود. کارمندان و کارگران و همچنین شرکت ها و صاحبان مشاغلی که فعالیت اقتصادی می کنند طبق قانون موظفند بخشی از درآمد و سود خود را به صورت مالیات به دولت پرداخت کنند تا دولت بتواند این کار را انجام دهد. باید برای توسعه و آبادانی کشور استفاده شود. اما با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، بسیاری از صاحبان مشاغل، مبالغ تعیین شده را مالیات معقولی نمی دانند و پرداخت آن را به صرفه نمی دانند. به همین دلیل به دنبال روش های مختلفی برای کاهش میزان مالیات هستند تا بتوانند میزان تعیین شده به عنوان مالیات را کاهش دهند.

برای مطالعه بیشتر : آموزش حسابداری

رشته حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *