مقالات

وکیل مالیاتی یا مشاور مالیاتی

وکیل مالیاتی یا مشاور مالیاتی

وکیل مالیاتی یا مشاور مالیاتی :

مشاغل مرتبط با مسائل مالی و مالیاتی برای شرکت ها و سازمان ها بسیار گسترده و متنوع است. هر کسب و کار و سازمانی برای مدیریت درآمد و سرمایه خود به افراد مختلفی نیاز دارد. افرادی که رشته مالی و مالیاتی را برای تحصیل انتخاب می کنند باید خود را برای داشتن بازار کار گسترده و متنوع آماده کنند. هر زمینه شغلی نیاز به تخصص خاصی دارد و بنابراین افراد در زمینه های مختلف کار می کنند. یکی از مشاغل مهم در حوزه مالی و مالیاتی، مشاور مالیاتی یا وکیل مالیاتی است. این شغل یکی از مشاغل پرطرفدار و سودآور در امور مالی کسب و کار محسوب می شود. در این پست قصد داریم شما را به طور کامل با این شغل مالیاتی آشنا کنیم.

وکیل مالیاتی یا مشاور مالیاتی کیست؟

مالیات یکی از بزرگترین هزینه های یک کسب و کار است. مالیات دارای مقررات و قوانین بسیار پیچیده ای است که اگر مدیریت یک سازمان آنها را مطالعه کند، مطمئناً معنای قوانین را دقیقاً متوجه نخواهد شد. به همین دلیل برخی از افراد متخصص در زمینه مالی و حسابداری اطلاعات تخصصی در زمینه مالیات و امور مالیاتی به دست می آورند تا به عنوان وکیل یا مشاور مالیاتی مشغول به کار شوند.

مشاوره مالیاتی به کسب و کارها و سازمان ها کمک می کند تا ابتدا قوانین مالیاتی کشور را رعایت کنند تا متحمل خسارات و جریمه های متعدد نشوند. این همچنین به آنها کمک می کند تا بدهی های خود را به درستی بازپرداخت کنند. وکیل مالیاتی از کلیه مقررات و قوانین مالیاتی آگاهی کافی دارد. بنابراین این می تواند به مدیریت هزینه ها کمک کند و اظهارنامه های مالیاتی را کاملاً قانونی تهیه کند تا مشاغل مالیات کمتری بپردازند. در بیشتر مواقع عدم آگاهی بنگاه ها و سازمان ها از مقررات و قوانین مالیاتی آنها را به سمت پرداخت هزینه های بالاتر سوق می دهد. یک وکیل مالیاتی می تواند به مشاغل کمک کند تا حداقل مالیات را بپردازند.

وظایف وکیل مالیاتی یا مشاور مالیاتی چیست ؟

وظایف وکیل مالیاتی یا مشاور مالیاتی چیست ؟

هر مشاور مالیاتی یک سری مسئولیت ها و وظایف دارد. در ادامه شما را با برخی از مهمترین وظایف مشاور مالیاتی آشنا می کنیم.

  • تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی؛
  • تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده سازمان.
  • مالیات شرکت که بر درآمد کارکنان یا مالیات بر درآمد تحمیل می شود.
  • جمع آوری انواع گزارش ها و معاملات فصلی؛
  • تدوین مقرهای قانونی واحد اقتصادی؛
  • تهیه کلیه صورتهای عملکرد واحدهای اقتصادی؛
  • پیگیری و حل همه مسائل مالیاتی؛
  • نظارت بر کلیه مراحل مالیاتی
  • یک وکیل مالیاتی به افراد، اشخاص حقوقی و مشاغل مشاوره مالیاتی ارائه می دهد
آموزش خزانه داری در حسابداری
بیشتر بخوانید

فرصت های شغلی برای وکیل مالیاتی یا مشاور مالیاتی

مشاوره و وکالت مالیاتی کار سخت و دشواری است و نیاز به تخصص، تجربه و مهارت کافی دارد. بنابراین، قبل از اینکه بخواهید در این زمینه فعالیت کنید، می خواهید بدانید که فرصت های شغلی در مشاوره مالیاتی چه خواهد بود؟ خب در واقع همه شرکت ها و موسسات اقتصادی که دارای گردش مالی هستند نیاز به مشاوره مالیاتی یا وکیل خواهند داشت. البته کسب و کارهای کوچک مشاوران جوان و تازه کار را استخدام می کنند تا هزینه کمتری برای خدمات مشاوره ای خود بپردازند. هر چه سازمان و شرکت بزرگتر باشد، به مشاوران مجرب تری نیاز خواهند داشت.

استخدام مشاور یا وکیل مالیاتی به سازمان یا موسسه خاصی محدود نمی شود. یک موسسه یا سازمان دولتی، خصوصی، نیمه خصوصی یا غیر انتفاعی همگی به مشاور مالیاتی نیاز دارند. البته به خاطر داشته باشید که برخی از مشاغل فقط از حسابداران رسمی کمک می گیرند تا مشاوران مالیاتی. اما اگر اطلاعات بسیار دقیق و کاملی در این زمینه داشته باشید حتی به صورت پروژه ای و ساعتی از مشاوره شما استفاده خواهند کرد. بنابراین هر شرکت، سازمان یا گروه دارای گردش مالی به خدمات مشاور مالیاتی نیاز خواهد داشت. توجه داشته باشید که از آنجایی که وکیل مالیاتی دارای مدرک حقوق است، می تواند در مورد مسائل حقوقی شرکت نیز مشاوره دهد. به این ترتیب می توان گفت که درآمد و فرصت های شغلی یک وکیل مالیاتی کمی بهتر از یک مشاور مالیاتی خواهد بود.

ویژگی های بهترین وکیل مالیاتی یا مشاور مالیاتی

اگر می خواهید یک مشاور مالیاتی یا وکیل مالیاتی با سطح درآمد بالا شوید، باید بدانید بهترین مشاور چه ویژگی هایی دارد و این ویژگی ها را در خود پرورش دهید. یک مشاور مالیاتی باید مهارت های ارتباطی عالی داشته باشد. آنها باید تفکر انتقادی و مهارت های حل مسئله خود را تقویت کنند. وکیل مالیاتی با افراد مختلف و عموم مردم سروکار دارد. پس باید روابط عمومی عالی داشته باشد. همچنین باید یک سخنران و نویسنده عالی باشد تا بتواند از طریق کلمات یا نوشتار با دیگران ارتباط برقرار کند. مشاوران مالیاتی کسانی هستند که می توانند اطلاعات حقوقی و حقوقی بسیار پیچیده را رمزگشایی کنند.

مفاصا حساب چیست
بیشتر بخوانید

تمام اطلاعات و آمار به صورت ارقامی است. بنابراین یک وکیل مالیاتی باید بتواند به خوبی با اعداد کار کند. برای برتری در کار با اعداد، باید بسیار منظم و دقیق باشید و به جزئیات توجه زیادی داشته باشید. صلاحیت در تحقیقات حقوقی و درک مفاهیم سنگین قانون مدنی، انواع مقررات، مقررات صنفی، قوانین و مقررات دولتی نیاز به هوشمندی و دقت بالایی دارد. یک وکیل مالیاتی باید منطقی باشد و بتواند از منطق برای ایجاد استراتژی های مختلف استفاده کند.

یک مشاور مالیاتی باید به روز باشد و بتواند با نرم افزارها و فناوری های مختلف حسابداری کار کند. در حال حاضر انواع مختلفی از نرم افزارهای حسابداری در بازار وجود دارد که یک مشاور متخصص باید حداقل اطلاعاتی در مورد نحوه کار با هر یک از آنها داشته باشد. همچنین باید بتواند از اینترنت، کامپیوتر، پیام رسانی، ایمیل و… به خوبی استفاده کند. برای تبدیل شدن به یک وکیل مالیاتی خوب، یک فرد حداقل به مدرک لیسانس در رشته های حسابداری، اقتصاد، مالی یا موارد مشابه نیاز دارد. علاوه بر این، یک مشاور دارای مجوز معمولاً تجربه زیادی در حسابداری خواهد داشت.

با این حساب نمی توانید فقط حسابداری مقدماتی و عمومی را یاد بگیرید و آموزش دهید. شما باید متخصص شوید و در زمینه های مختلف مالی و مالیاتی تکامل پیدا کنید. برای تبدیل شدن به یک مشاور مالیاتی یا وکیل مالیاتی، باید تمام قوانین را کاملاً بدانید و مانند یک وکیل متخصص و با تجربه نسبت به مسائل مختلف مالی نگرش داشته باشید. در کنار همه اینها، داشتن تجربه واقعی و سابقه کاری نیز می تواند به کسب فرصت های شغلی بهتر کمک کند.

استاندارد اینویس invoice چیست؟
بیشتر بخوانید

با شرکت در دوره Packet Tax Advisor می توانید مشاور و وکیل متخصص مالیاتی شوید

چگونه وکیل مالیاتی یا مشاور مالیاتی شویم؟

چگونه وکیل مالیاتی یا مشاور مالیاتی شویم؟

وکیل مالیاتی تا حدودی با مشاور مالیاتی متفاوت است. وکیل مالیاتی فردی است که علاوه بر دانشکده حسابداری، در دانشکده حقوق نیز تحصیل کرده و همزمان دارای مدرک حقوق و حسابداری باشد. یک وکیل مالیاتی نسبت به مشاور مالیاتی کنترل بیشتری بر قوانین دارد و ممکن است علاوه بر موقعیت مشاوره در حوزه حقوقی تجارت نیز کار کند. اصولاً وظایف مشاور مالیاتی و وکیل یکسان خواهد بود، با این تفاوت که وکیل مالیاتی معمولاً درآمد بیشتری دارد و ممکن است در امور حقوقی شرکت نیز دخالت داشته باشد. برای تبدیل شدن به وکیل مالیاتی یا باید چهار سال به دانشکده حقوق بروید و سپس مدرک حسابداری بگیرید یا ابتدا مدرک حسابداری بگیرید و سپس به دانشکده حقوق بروید. البته داشتن مدرک حقوق و حسابداری تنها شرط وکیل مالیاتی نیست. در عوض، قبل از اینکه بتوانید وکیل یا مشاور مالیاتی شوید، باید چندین سال تجربه حرفه ای در زمینه مالی داشته باشید.

خوب متوجه شدیم که مشاوره مالیاتی مسئولیت رسیدگی و رفع سوالات و مشکلات مالیاتی مختلف مشتریان را بر عهده دارد. ابتدا مشاوران مالیاتی باید از رعایت قوانین و مقررات مالیاتی مصوب سازمان مالیاتی کشور توسط مشتریان اطمینان حاصل کنند. آنها همچنین باید به مشاغل کمک کنند تا بدهی های مالیاتی خود را پرداخت کنند. مشاور مالیاتی از طریق روش های قانونی به سازمان ها کمک می کند تا مالیات خود را کاهش دهند. یک وکیل مالیاتی به تخصص و تجربه گسترده در امور مالیاتی و حسابداری نیاز دارد. برای وکیل مالیاتی ابتدا باید در زمینه مالی و حسابداری مطالعه و تجربه کسب کنید و به تدریج امور مالیاتی را به صورت تخصصی بررسی کنید.

برای مطالعه بیشتر : آموزش جسابداری 

پکیج آموزش حسابداری

وام مضاربه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *