مقالات

نرخ بازگشت سرمایه

نرخ بازگشت سرمایه

نرخ بازگشت سرمایه

هر فرد یا گروهی که در یک شرکت یا کسب و کار سرمایه گذاری می کند در نهایت به دنبال بازگشت سرمایه پس از مدت زمان معین و رسیدن به سودآوری است. در واقع، مردم انتظار دارند آنچه که در کسب و کار انجام داده اند پس از مدتی پاداش داده شود و همچنان با سود به افزایش سرمایه خود ادامه دهند. اما آیا می توان قبل از سرمایه گذاری در یک کسب و کار از بازگشت سرمایه و سودآوری آن مطلع شد؟

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) چیست ؟

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) چیست ؟

اندازه گیری تمام فعالیت های مربوط به یک کسب و کار از طریق زمان و هزینه صرف شده برای آنها امکان پذیر است. شاخص های عملکردی کلیدی در این زمینه وجود دارد که می تواند نشان دهنده نرخ بازگشت سرمایه باشد. افراد و سازمان ها با استفاده از این شاخص می توانند زیان های احتمالی ناشی از فعالیت های تجاری را کاهش داده و به سود تبدیل کنند. این نشان دهنده اهمیت شاخص بازگشت سرمایه و نحوه محاسبه آن برای یک تجارت است.

درباره «دستورالعمل های حاکمیت شرکتی برای ناشران ثبت شده در سازمان بورس» که ممکن است بر کاهش ریسک فعالیت در صرافی ها و بازارهای خارج از بورس تأثیر بگذارد،

ROI (بازده سرمایه گذاری) یکی از شاخص های کلیدی عملکرد است که میزان موفقیت یک سرمایه گذاری را نشان می دهد. نسبت بین سود به‌دست‌آمده و مقدار هزینه‌ها و سرمایه صرف شده برای یک کسب‌وکار یا شرکت بهترین تعریفی است که می‌توان از بازگشت سرمایه ارائه کرد. سود حاصل از سرمایه گذاری در یک تجارت یا تجارت به جنبه مادی محدود نمی شود و شامل عناصر غیر مالی مانند تصویر برند می شود، اما به طور کلی نرخ بازگشت سرمایه بر سودآوری مالی تجارت یا تجارت متمرکز است.

شاخص ROI برای محاسبه نسبت درآمد به سرمایه در یک شرکت استفاده می شود. هر چه این نسبت بیشتر باشد سودآوری شرکت بیشتر می شود. بنابراین با استفاده از این شاخص می توان بهترین شرکت را از نظر سودآوری تعیین و برای سرمایه گذاری انتخاب کرد. نرخ بازده سرمایه گذاری نسبت ساده ای است که از تقسیم سود به دست آمده از شرکت بر هزینه های اختصاص یافته به سرمایه گذاری به دست می آید.

کاربرگ حسابداری
بیشتر بخوانید

فرمول محاسبه نرخ بازگشت سرمایه به چه صورتی است ؟

همانطور که گفته شد، شاخص بازگشت سرمایه در کسب و کار، نسبت سود حاصل از سرمایه گذاری به کل هزینه صرف شده برای کسب و کار است. در واقع این KPI برای تعیین و سرمایه گذاری در آینده یک کسب و کار مهم است. در آموزش حسابداری امروزی باید به دنبال شاخص ها و عواملی باشید که کار حسابداری شما را تسهیل می کند. تا ضریب اطمینان و اعتبار تصمیمات و گزارشات شما افزایش یابد. نرخ بازگشت سرمایه نسبت ساده ای است که به صورت زیر محاسبه می شود و برای سرمایه گذاری یا عدم سرمایه گذاری در یک کسب و کار بسیار مهم است:

بازگشت سرمایه = (هزینه کل – درآمد کل) / کل سرمایه گذاری

اگر نتیجه به دست آمده از فرمول بالا را در 100 ضرب کنید، می توانید شاخص ROI را بر اساس درصد بیان کنید. شاید در نگاه اول با یک فرمول محاسباتی ساده مواجه شویم، اما برای محاسبه دقیق این شاخص باید عناصر زیادی را در نظر گرفت که گاهی اوقات محاسبه آن را پیچیده می کند.

روش های محاسبه نرخ بازگشت سرمایه

معمولاً برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه در یک کسب و کار یا کسب و کار می توان از دو روش اصلی استفاده کرد. در روش اول، نسبت بین بازده خالص سرمایه و هزینه سرمایه گذاری محاسبه و به صورت درصد بیان می شود. در روش دوم، ارزش سرمایه گذاری اولیه از ارزش سرمایه گذاری نهایی کسر شده و بر هزینه سرمایه گذاری تقسیم می شود که می توان آن را به صورت درصد بیان کرد.

در هر دوی این روش ها، اگر بازده سرمایه گذاری مثبت باشد، به این معناست که سرمایه گذاری در تجارت یا تجارت سودآور خواهد بود، اما اگر نتیجه منفی باشد، به این معنی است که سرمایه گذاری سودآور نیست و بهتر است سرمایه گذاری دیگری را انتخاب کنید. طرح سرمایه گذاری . اگر نرخ بازگشت سرمایه مربوط به چندین طرح و شرکت را مقایسه کنید، طرحی که ROI بالاتری دارد بهترین گزینه سرمایه گذاری در نظر گرفته می شود.

مالیات علی الراس چیست
بیشتر بخوانید

چگونه نرخ بازگشت سرمایه را تحلیل کنیم

چگونه نرخ بازگشت سرمایه را تحلیل کنیم

در تحلیل ROI، هر نتیجه مثبتی را می توان بازده خوبی در نظر گرفت. اگر این شاخص برای یک شرکت یا کسب و کار مثبت باشد، به این معنی است که کل هزینه سرمایه گذاری پرداخت شده و حتی سود نیز حاصل شده است. اگر این شاخص پس از محاسبه منفی باشد، به این معنی است که درآمد شرکت برای پوشش تمامی هزینه ها کافی نبوده و نه تنها سودی نداشته، بلکه سرمایه اولیه نیز برگردانده نشده است.

محاسبه نرخ بازگشت سرمایه برای مشاغل و سرمایه گذاری های مختلف قابل استفاده است و مدیران می توانند با استفاده از این شاخص بازده هزینه ها و سرمایه سرمایه گذاری شده در کسب و کار را تعیین کنند. علاوه بر این، سرمایه گذاران می توانند از این شاخص برای عملکرد سهام خود در یک شرکت استفاده کنند و افراد حقیقی نیز می توانند از این شاخص برای نرخ بازده اموال و دارایی های خود استفاده کنند.

نکته مهمی که در محاسبه نرخ بازگشت سرمایه باید در نظر گرفت این است که این شاخص ارزش پول در طول زمان را در نظر نمی گیرد. این سوال در حوزه خرید و فروش سهام اهمیت چندانی ندارد، اما وقتی هدف از محاسبه این شاخص محاسبه ارزش دارایی های ثابتی مانند مسکن است که هر سال ارزش آن افزایش می یابد، بسیار مهم است.

ویژگی های ROI می تواند به پیش بینی دقیق آینده کسب و کار کمک کند

کاربردهای نرخ بازگشت سرمایه چیست ؟

تا اینجا ما اهمیت محاسبه نرخ بازگشت سرمایه و روش های مختلف محاسبه را آموخته ایم. اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که شاخص ROI چه کاربردهایی دارد و در چه مواردی می توان از آن استفاده کرد؟ بیشترین استفاده از محاسبه این شاخص در سازمان ها و به منظور تدوین استراتژی های بازاریابی است.

مالیات کسب و کار های اینترنتی
بیشتر بخوانید

اطلاعات مربوط به تولید و سود به دست آمده در ازای سرمایه گذاری انجام شده در یک کسب و کار یا شرکت، اصلی ترین و مهمترین کاربرد شاخص ROI در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال، مقایسه دو نرخ بازده، طرحی که دارای نرخ 40 درصد است در مقابل طرحی با نرخ 20 درصد، نشان می دهد که طرح اول بهتر عمل کرده و توانسته سود بیشتری را برای سرمایه گذار به ارمغان بیاورد.

مورد دیگری که در آن می توان از نرخ بازگشت سرمایه استفاده کرد، زمانی است که شما به عنوان یک کسب و کار قصد دارید محصول جدیدی را به بازار معرفی کنید. اگر می‌خواهید سودآوری محصول جدید خود را بسنجید، می‌توانید پس از اینکه محصول به بازار رفت، از این شاخص استفاده کنید و سودآوری و بازگشت سرمایه آن را ارزیابی کنید. حتی با استفاده از این شاخص و از طریق شبیه سازی مشتری می توانید مقدار ROI را تقریباً محاسبه کنید.

سخن آخر درباره نرخ بازگشت سرمایه چیست؟

هدف همه افراد، شرکت ها و سازمان ها از فعالیت خود این است که بتوانند بر اساس هزینه هایی که صرف سرمایه گذاری کرده اند، به حداکثر سود ممکن دست یابند. برای اینکه سازمان ها و افراد بتوانند میزان سود حاصل از فعالیت های تجاری خود را پیش بینی و محاسبه کنند، شاخص هایی وجود دارد که با محاسبه آنها می توان به این هدف دست یافت. شاخص نرخ بازده مالی سرمایه گذاری یکی از شاخص های مهمی است که نشان می دهد یک کسب و کار در ازای سرمایه گذاری اولیه چقدر سودآور است.

برای مطالعه بیشتر  : آیا بدون کنکور می‌توان حسابداری خواند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *