مقالات

معافیت مالیات حقوق (1403)

معافیت مالیات حقوق (1403)

معافیت مالیات حقوق (1403)

طبق قانون، همه افراد و مشاغلی که درآمد کسب می کنند باید مبلغی را به عنوان مالیات پرداخت کنند. البته برخی افراد نیازی به پرداخت مالیات ندارند و به آنها «معاف از مالیات» می گویند. سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که معافیت مالیاتی 1403 شامل چه گروهی از مشاغل است و چند نوع معافیت مالیاتی وجود دارد.

مالیات بر حقوق چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد صحبت کنیم، بهتر است بدانیم مالیات بر حقوق چیست. مالیات بر حقوق یکی از منابع اصلی درآمد دولت است. مالیات ها به دو گروه مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند. مالیات مستقیم مالیاتی است که مستقیماً به درآمد و دارایی افراد متعلق به شرکت اختصاص می یابد.

مالیات غیر مستقیم مالیاتی است که به کالاها و خدمات اضافه می شود. مالیات حقوق یکی از مالیات های مستقیم است. طبق قانون 82 مالیاتهای مستقیم درآمدی که شخص حقیقی در خدمت شخص دیگری اعم از حقیقی یا حقوقی در ازای تسلیم نیروی کار خود به استخدام در داخل کشور با توجه به مدت کار یا انجام کار دریافت می کند. برای پول نقد. یا به صورت غیر نقدی مشمول مالیات خواهد بود.

طبق این قانون، هرکسی که شغلی داشته باشد و درآمد داشته باشد باید مالیات حقوق پرداخت کند.

انواع معافیت های مالیاتی | معافیت مالیات حقوق (1403)

انواع معافیت های مالیاتی | معافیت مالیات حقوق (1403)

هرکسی که درآمد دارد باید مالیات حقوق و دستمزد بپردازد. اما برخی افراد از پرداخت این مالیات معاف خواهند شد. بر اساس معافیت مالیاتی حقوق، کلیه افرادی که درآمد سالانه آنها کمتر از 144 میلیون تومان باشد از پرداخت مالیات معاف می شوند. در ادامه شما را با انواع دیگر معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد آشنا می کنیم:

کلیه عوامل سیاسی خارجی در ایران و همچنین نمایندگان فوق العاده دولت های خارجی در خصوص حقوق دریافتی از دولت متبوع خود. همچنین کلیه اعضای نمایندگی های سازمان ملل متحد و آژانس های تخصصی آن نیز از پرداخت مالیات بر حقوق معاف هستند.
درآمد افسران کنسولی خارجی در ایران و همچنین کارکنان مؤسسات فرهنگی خارجی نسبت به درآمد حقوقی که از دولت متبوع خود دریافت می کنند.
درآمد کلیه کارشناسان خارجی اعزامی به ایران با تأیید مستقیم دولت ایران و همچنین بودجه فنی، اقتصادی و علمی دولت های خارجی یا مؤسسات بین المللی نسبت به درآمد قانونی که از دولت یا مراجع ذیصلاح دریافت می کنند. موسسه، نهاد؛
درآمد کارکنان داخلی سفارتخانه ها و کنسولگری های ایران در خارج از کشور به درآمد حقوقی که از دولت ایران دریافت می کنند، در صورتی که تابعیت دولت ایران را نداشته باشند، بستگی دارد.
بازنشستگی، مستمری و پایان خدمت، و همچنین غرامت بازخرید و بازخرید یا انواع مختلف مستمری پرداختی به وراث، و همچنین حقوق سنوات و حقوق روزهای مرخصی استفاده نشده قبلی.
درآمد حاصل از هزینه‌های سفر و هزینه‌های اضافی مرتبط با سفرهای کاری؛
درآمد حاصل از مسکن اختصاص داده شده به کارگران در کارگاه یا کارخانه و همچنین مسکن اجتماعی سازمان مورد استفاده کارگران خارج از کارگاه یا کارخانه از پرداخت مالیات بر درآمد معاف است.
درآمد حاصل از مبالغ پرداخت شده توسط شرکت بیمه برای جبران خسارت جانی و درمان مشابه؛
درآمد حاصل از مرخصی سالیانه یا پاداش پایان سال تا 1/12 معافیت مالیاتی موضوع ماده (84) قانون مالیاتهای مستقیم حقوق.
درآمد منازل سازمانی که به موجب قانون در اختیار مقامات کشوری قرار می گیرد.
کلیه مبالغی که کارفرما برای درمان کارکنان یا افراد تحت تکفل آنها به پزشک یا بیمارستان می پردازد مشمول معافیت مالیاتی حقوق می شود.
کلیه مزایای غیرنقدی پرداختی به کارکنان تا دو دوازدهم معافیت موضوع ماده (۸۴) قانون مالیاتهای مستقیم.
حقوق پرسنل نیروهای مسلح اعم از نظامی و انتظامی و جانبازان و آزادگان نیز شامل مقررات معافیت از مالیات حقوق می باشد.

هزینه استهلاک و استهلاک انباشته چیست؟
بیشتر بخوانید

شرایط معافیت مالیاتی ( معافیت مالیات حقوق (آپدیت 1403) )

شرایط معافیت مالیاتی پزشکان و فرهنگیان
در جلسه علنی اسفندماه مجلس کشور، ضمن رسیدگی به بخش درآمد لایحه بودجه سال 1403 کشور ارجاع شده به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، اصلاحیه جزء الحاقی 1 تبصره 12 ماده واحده این لایحه را به موجب آن به تصویب رساند. که پزشکان عمومی، متخصص، فوق تخصص و کلیه مربیان. معلمان، مدرسان، مربیان و مشاوران شاغل در مناطق محروم کمتر توسعه یافته، مناطق صعب العبور و کوهستانی کشور از پرداخت مالیات سالانه تا سقف 144 میلیون تومان معاف هستند. سالانه

طبیعی است که پزشکان و معلمانی که در مناطق غیر محروم کار می کنند مالیات حقوق خود را طبق قانون مالیات بر حقوق پرداخت می کنند. ضمناً اگر درآمد فردی در مناطق محروم بیش از 144 میلیون تومان در سال باشد، باید بر اساس جدول معافیت مالیاتی، مبلغ مالیات خود را با توجه به درآمد مازاد خود به صورت پلکانی پرداخت کند.

سقف معافیت مالیاتی حقوق 1403

سقف معافیت مالیاتی حقوق ماهیانه 12 میلیون تومان یا طبق قانون سال 1403 سالیانه 144 میلیون تومان خواهد بود که این میزان نشان می دهد که فرد از نظر درآمد جزو کدام گروه حقوقی است. در دوره های آموزشی پکیج حسابداری همواره قوانین جدید با آخرین اصلاحات مورد بررسی قرار می گیرد. شما به عنوان یک حسابدار باید در جریان آخرین تحولات قانون باشید و از آخرین اخبار مالی در کار خود استفاده کنید.

جدول معافیت حقوق و درآمد 1403

سیستم محاسبه مالیات حقوق ممکن است کمی دشوار و گیج کننده باشد. بنابراین در جدول زیر نرخ مالیات و معافیت مالیات حقوق را به شما نشان خواهیم داد. توجه داشته باشید که بخشی از مالیات به عنوان مالیات ثابت و بخشی دیگر به عنوان مازاد بر مالیات بر درآمد محاسبه می شود. مالیات مازاد از کف 144 میلیون تومان شروع می شود.

حسابداری استارت آپ
بیشتر بخوانید

جدول معافیت مالیاتی ماهانه حقوق 1403

برای اطلاع از میزان معافیت مالیاتی ماهانه حقوق در سال 1403 به جدول زیر مراجعه کنید:

ازتاحقوق مشمول مالیاتنرخ مالیات
1ریال12 میلیون تومانمعاف کامل (0%)
12 میلیون تومان + 1 ریال16 میلیون و 500 هزار تومان4,500,00010%
16 میلیون و 500 هزار تومان + 1 ریال27 میلیون تومان10,500,00015%
27 میلیون تومان + 1 ریال40 میلیون تومان13,000,00020%
نسبه به مازاد 40 میلیون تومان30%

جدول معافیت مالیاتی درآمد سالانه 1403

برای اطلاع از میزان معافیت مالیاتی درآمد سالانه 1403، جدول زیر را ببینید:

ازتاحقوق مشمول مالیاتنرخ مالیات
1ریال144 میلیون تومانمعاف کامل (0%)
144 میلیون تومان + 1 ریال198 میلیون تومان54,000,00010%
198 میلیون تومان + 1 ریال324 میلیون تومان126,000,00015%
324 میلیون تومان + 1 ریال480 میلیون تومان156,000,00020%
نسبه به مازاد 480 میلیون تومان30%

با استفاده از دو جدول بالا می توانید به راحتی میزان مالیاتی را که باید پرداخت کنید بر اساس درآمد ماهانه یا سالانه خود محاسبه کنید. طبیعی است افرادی که کمتر از 144 میلیون تومان درآمد دارند، مالیات نخواهند پرداخت و عملا از پرداخت مالیات معاف خواهند شد.

آخرین کلمه

تا اینجای کار از معافیت مالیاتی 1403 اطلاع کامل دارید، توجه داشته باشید که افرادی که از پرداخت مالیات معاف هستند و یکی از این موارد شامل حال فعلی آنها می شود، باید اظهارنامه مالیاتی خود را در مهلت های اعلام شده ارائه کنند. اگر شخصی حقوق خود را پنهان کند، حتی اگر شامل معافیت مالیاتی حقوق باشد، باید جریمه مالیاتی بپردازد.

افزایش بهره وری در محیط کار
بیشتر بخوانید

برای مطالعه بیشتر : نرخ رشد بازار چیست

آموزش حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *