مقالات

مالیات تراکنش ها‌ی بانکی چقدر است

مالیات تراکنش ها‌ی بانکی چقدر است

مالیات تراکنش ها‌ی بانکی چقدر است ؟

موضوعی که امروزه در زبان همه مطرح می شود، بحث مالیات بر تراکنش های بانکی است که گاه در چشم برخی ترس ایجاد می کند. گردش حساب های بانکی و مالیات های مربوط مدتی است که مورد توجه سازمان امور مالیاتی کشور قرار گرفته است. این سوال توجه افراد را نیز به خود جلب می کند. اگر می خواهید قوانین مالیات تراکنش های بانکی را بدانید، این مقاله  همان چیزی است که نیاز دارید.

اما قبل از دانستن میزان مالیات تراکنش های بانکی یا نحوه محاسبه آن، بهتر است به نیاز به کنترل گردش مالی یا مالیات اعمال شده بر آن بپردازیم.

چرا باید بر گردش مالی نظارت شود؟ | مالیات تراکنش ها‌ی بانکی

چرا باید بر گردش مالی نظارت شود؟ | مالیات تراکنش ها‌ی بانکی 

مالیات تراکنش بانکی مبلغی است که همه موظف به پرداخت آن هستند و در کشورهای مختلف اجرا می شود. وقتی فردی به صورت قانونی درآمد کسب می کند، باید قوانین را رعایت کند و بر اساس درآمد خود و با درصد معین، مالیات بپردازد.
شفافیت تراکنش مالی با مشخص بودن مبدا و مقصد مشخص است. چنین مشاغل قانونی در نظر گرفته می شوند. زیرا آنها قصد ندارند چیزی را پنهان کنند، صادقانه کار کنند و بر تراکنش های بانکی مالیات بپردازند.

با این حال، فردی را در نظر بگیرید که عملکردش مخالف است. شخصی که بخشی از درآمد خود را پنهان می کند. این دقیقاً همان کاری است که افرادی با گذشته بد مانند کلاهبرداری، قاچاق و غیره انجام می دهند. تا واقعیت کار خود را از همه پنهان کنند. به نظر شما در این شرایط بهترین کاری که سازمان مالیاتی می تواند انجام دهد چیست؟ حتما گردش مالی را بررسی یا کنترل کنید. به این ترتیب جرایمی مانند فرار مالیاتی و پولشویی بسیار کاهش می یابد. در نتیجه، کنترل گردش مالی، محدودیت های اعمال شده برای تراکنش های چک و مالیات بر تراکنش های بانکی، همه سیستم هایی را تشکیل می دهند که برای کاهش وقوع جرم در جوامع در نظر گرفته شده است.

درآمد چیست ؟
بیشتر بخوانید

خوب حالا که نیاز به کنترل گردش مالی را فهمیدید، بهتر است به سراغ اصل ماجرا یعنی مالیات تراکنش های بانکی بروید.

شرایط مالیات تراکنش ها‌ی بانکی

برای مودیان مالیاتی ملزم به پرداخت مالیات، الزامات حسابداری مالیاتی وجود دارد. در صورتی که این مودیان دارای شرایط زیر باشند، بدون شک مالیات تراکنش بانکی از آنها اخذ خواهد شد.

اما شرایط اخذ مالیات تراکنش ها‌ی بانکی :

حجم تراکنش: یکی از مواردی که ممکن است برای شما جالب باشد، حجم دریافت‌ها و پرداخت‌ها است. باید بدانید که هر معامله ای مالیات ندارد. زیرا مقدار آن نیز بسیار مهم است. پرداخت مالیات تراکنش های بانکی زمانی الزامی است که حجم کل تراکنش ها از سقف تعیین شده، یعنی بیش از 5 میلیارد تومان (در سال) فراتر رود.
حساب بانکی باید درآمد محور باشد در غیر این صورت مالیات مشمول تراکنش های بانکی نمی شود. البته این امر در صورتی ضروری است که شواهد کافی و قابل اعتماد به نفع غیر درآمدی بودن حساب بانکی ارائه شود. اثبات یا عدم اثبات نوع حساب از منظر درآمد به عهده سازمان امور مالیاتی کشور است.

چه اقلامی مشمول مالیات تراکنش های بانکی هستند؟

در صورتی که تراکنش های ثبت شده در حساب بانکی اشخاص ماهیت درآمد داشته باشد جزء ارکان مشمول مالیات تراکنش های بانکی خواهد بود. به همین دلیل افراد باید برای درآمد و فعالیت های تجاری خود حساب بانکی جداگانه ای داشته باشند و این معاملات و فعالیت ها را در قالب اظهارنامه مالیاتی واقعی یا قانونی بیان کنند.

اقلام غیر مشمول مالیات بر اساس تراکنش های بانکی کدامند؟

تا اینجا در مورد عناصر مشمول مالیات تراکنش های بانکی بحث کردیم. اما یک نکته قابل توجه این است که هر حساب بانکی و هر حساب تراکنشی مشمول پرداخت مالیات نیست. اگر واقعیت بر خلاف این مشکل بود، هیچ چیز به شانس واگذار نمی شد. شناسایی این تراکنش ها و حساب های بانکی سوال مهمی است که همه می خواهند بدانند.

بهترین گام برای شروع حسابداری
بیشتر بخوانید

عملیات بانکی معاف از مالیات بسته به اینکه ماهیت درآمدی داشته باشد یا خیر به 2 دسته تقسیم می شود:

داشتن ماهیت درآمد

  • معاملاتی که ماهیت درآمدی دارند و در حین معامله مشمول مالیات می شوند.
  • معاملات (دارای ماهیت درآمد) با نرخ صفر یا معاف از مالیات از قبیل وقف، ارث، صدقات، درآمد کشاورزی و غیره.
    ماهیت غیر انتفاعی
  • سپرده ها و معاملات انجام شده برای هزینه های عمومی و روزانه.
  • سود بانکی دریافت شد
  • انتقال حساب های شخصی
  • بین حساب‌های شریک جابه‌جا شوید
  • دریافت و پرداخت سهامداران و مدیران
  • درآمد حاصل از خرید و فروش سهام
  • حواله بین حساب افراد اگر درآمد نباشد.
  • برداشت های شخصی از حساب های تجاری.
  • گردش مالی برای دریافت وام و تسهیلات.

نحوه محاسبه مالیات تراکنش ها‌ی بانکی

نحوه محاسبه مالیات تراکنش ها‌ی بانکی 

شرط اخذ مالیات تراکنش های بانکی از حساب، تجاری بودن آن است. بنابراین در صورت شناسایی حساب تجاری، مالیات از آن اخذ می شود. اما اگر مالیات تراکنش های بانکی تجاری پیش پرداخت شده باشد، طبیعتا مالیاتی دریافت نمی شود. نرخ مالیات بر اساس فعالیت تجاری انجام شده توسط مردم تعیین می شود.

همانطور که گفته شد سقف مالیات تراکنش های بانکی در حال حاضر 5 میلیارد تومان در سال است. اگر شخصی با توجه به شرایط موجود، مشکوک به فرار مالیاتی گردش مالی داشته باشد (جرم فرار مالیاتی چیست و مجازات آن چیست؟) و از طرف دیگر، دلیل صحیحی برای رد این سوال وجود ندارد. ، این شخص موظف به پرداخت مالیات است.

اما سوال اینجاست که نرخ مالیات تراکنش های بانکی چقدر است؟

  • بر اساس قانون جدید مالیاتی تراکنش های بانکی، اگر فردی تا سقف 50 میلیون تومان درآمد داشته باشد، نرخ مالیات آن 15 درصد است.
  • اگر درآمد فردی از 50 میلیون تومان بیشتر شود و به 100 میلیون تومان برسد، نرخ مالیات تراکنش های بانکی به 20 درصد می رسد.
  • اگر درآمد فردی بیش از 100 میلیون تومان در سال باشد، مالیات آنها باید با نرخ 25 درصد محاسبه شود.
  • اشخاص حقوقی نرخ مالیات تراکنش های بانکی برای اشخاص حقوقی در هر صورت 25 درصد است.
تنخواه گردان چیست؟
بیشتر بخوانید

شرایط پرداخت مالیات تراکنش ها‌ی بانکی

برای پرداخت مالیات تراکنش های بانکی باید از این سامانه www.tax.gov.ir استفاده کنید

برای اطلاع از نحوه پرداخت مالیات تراکنش های بانکی می توانید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

اولین قدم دسترسی به سایت سازمان امور مالیاتی کشور است. پس از ورود به صفحه اصلی، روی گزینه «سایر خدمات مالیاتی» کلیک کنید. سپس از قسمت های این قسمت پرداخت الکترونیکی مالیات را انتخاب کنید.
برای پرداخت مالیات تراکنش های بانکی باید در این مرحله از سامانه پرداخت الکترونیک مالیات استفاده کنید.
در مرحله سوم سیستم از شما نام کاربری و رمز عبور را می خواهد. اگر قبلا در این سامانه ثبت نام کرده اید، اطلاعات خود را وارد کنید؛ اما اگر نه، ابتدا باید ثبت نام کنید. با ثبت نام در سامانه می توانید کد رهگیری مالیاتی (نحوه دریافت کد اقتصادی و کد مالیاتی شرکت) را دریافت کنید.
حال بر روی “صدور فاکتور جدید” کلیک کنید.
در این قسمت از فرآیند پرداخت مالیات تراکنش های بانکی اطلاعات شما نمایش داده می شود. لازم است این اطلاعات توسط شما تایید شود تا مشکلی پیش نیاید. صحت اطلاعات را تأیید کنید و روی “ادامه” کلیک کنید.
اکنون گزینه «پرداخت آنلاین» را انتخاب کنید.
با انجام تمامی این مراحل به راحتی می توانید مالیات تراکنش های بانکی خود را پرداخت کنید.
سطوح

آخرین کلمه درباره مالیات تراکنش ها‌ی بانکی چقدر

در این مقاله از رشته آموزش حسابداری در سایت پکت تلاش شده است تا با دقت کامل عناصر لازم در رابطه با مالیات تراکنش های بانکی توضیح داده شود. اکنون می توانید با در نظر گرفتن این اطلاعات متوجه شوید که مشمول مالیات هستید یا خیر. در صورت نیاز به پرداخت مالیات می توانید از قوانین درصد مالیات و همچنین روش های پرداخت مالیات ذکر شده در این مقاله استفاده کنید.

برای مطالعه بیشتر : آموزش حسابداری

تفکر استراتژیک سازمانی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *