مقالات

رتبه بندی حسابرسان

رتبه بندی حسابرسان

رتبه بندی حسابرسان :

حسابرسی یکی از حساس ترین فرآیندهای مالی است و سازمان ها و شرکت های مختلف معمولا این فرآیند را در سطوح مختلف برای تایید اسناد مالی خود انجام می دهند. طی این فرآیند، اطلاعات و شواهد مورد نیاز در مورد فعالیت های اقتصادی و مالی یک گروه جمع آوری و بررسی می شود تا آنها را با گزارش های ثبت شده مطابقت دهد. این کار توسط حسابرسان انجام می شود که با در نظر گرفتن حساسیت این سازمان ها و شرکت ها به دنبال موسسات و شرکت های حسابرسی با دانش علمی و عملی بالا در این زمینه هستند. رتبه بندی حسابرسان و موسسات حسابداری معیار بسیار خوبی برای سازمان ها برای انتخاب موسسه مناسب است.

رتبه بندی حسابرسان | شرکت حسابرسی کجاست؟

رتبه بندی حسابرسان | شرکت حسابرسی کجاست؟

حسابرسی فرآیند خاصی است که طی آن، بدون توجه به منافع افراد و با در نظر گرفتن جنبه‌های خاصی، اطلاعات و شواهد مفروض در مورد فعالیت‌ها و رویدادهای اقتصادی یک سازمان یا بنگاه جمع‌آوری و انطباق آن‌ها با مدل‌های تعریف‌شده بررسی می‌شود.

اگر بخواهیم تعریف ساده تری از حسابرسی ارائه دهیم، باید گفت که بررسی و ارزیابی تحقیقاتی کلیه سوابق و اسناد حسابداری یک سازمان با هدف کشف و جلوگیری از تقلب یا اشتباه، حسابرسی نامیده می شود و این فرآیندها انجام می شود. توسط حسابرسان و موسسه حسابرسی. این موسسات با رتبه بندی بر اساس رتبه حسابرسان، باید پس از انجام این فرآیند، نتایج را به سازمان مربوطه گزارش دهند.

به طور کلی، حسابرس ممکن است شخص یا مؤسسه حسابرسی را منصوب کند که وظیفه حسابرسی صورتهای مالی و بررسی آنها از نظر انطباق با چارچوب حسابداری را دارد. بررسی صحت اسناد مالی و حسابداری، انطباق اسناد مالی با امور حقوقی، ارائه گزارش نهایی به ذینفعان پس از بررسی، شناسایی اطلاعات و ویژگی های موسسه یا شرکتی که باعث افزایش اثربخشی و کیفیت حسابرسی می شود و ارزیابی خط مشی ها و بررسی فرآیندها. و توان مالی سازمان به منظور ارتقای اثربخشی آن یکی از وظایف حسابرس است.

علی الحساب چیست؟
بیشتر بخوانید

رتبه کارکنان موسسات کنترل چقدر است؟

( رتبه بندی حسابرسان ) به منظور رتبه بندی حسابرسان و موسسات حسابرسی در ایران، هر ساله آزمون رتبه بندی توسط جامعه حسابداران رسمی ایران برگزار می شود. نتایج این آزمون نقش اساسی در رتبه بندی موسسات و کارکنان آن ها دارد و سازمان ها و شرکت های مختلف با بررسی نتایج این آزمون می توانند اسامی موسسات و کارکنان آن ها را با توجه به رتبه ای که کسب کرده اند مشاهده کنند.

سازمان ها و شرکت های مختلف معمولا برای یافتن بهترین شرکت ها و موسسات حسابداری به رتبه بندی حسابرسان توجه می کنند. معیارهایی مانند پاسخگویی، هزینه فعالیت، اسامی کارشناسان، در دسترس بودن، از سرگیری کار و غیره. معیارهای افراد خاصی به عنوان رتبه‌بندی غیررسمی موسسات حسابداری است. با توجه به اینکه نمی توان امور مالی یک سازمان را به موسسات و شرکت های غیر معتبر سپرد، رتبه بندی حسابرسان و موسسات حسابداری امری رایج در تمام دنیا تلقی می شود. این طبقه بندی به طور کلی به دو روش رایج انجام می شود:

شرایط شرکت در آزمون رتبه بندی حسابرسان چیست؟

شرایط شرکت در آزمون رتبه بندی حسابرسان چیست؟

افرادی که به عنوان کارمند مؤسسه حسابرسی قصد شرکت در آزمون رتبه بندی حسابرس را دارند، باید شرایطی را داشته باشند تا مؤسسه ذی صلاح بتواند آنها را برای شرکت در آزمون معرفی کند. از جمله مهم ترین شرایط می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • همکار حرفه ای که به صورت تمام وقت در یکی از موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران بر اساس آخرین لیست حق بیمه ارسالی کار می کند.
  • کاردانی که پس از اخذ مدارک تحصیلی عالی زیر دارای سابقه حسابداری حرفه ای تمام وقت در یکی از موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران باشد:
  • آزمون تعیین سطح تجربه حرفه ای
  • کارشناس حسابداری و حسابرسی
  • فوق لیسانس و بالاتر در رشته حسابداری و حسابرسی
  • لیسانس، فوق لیسانس و بالاتر در رشته های مرتبط
  • حسابرس ارشد
  • ناظر حسابداری
  • سر حسابدار
  • اخذ گواهی قبولی در آزمون استخدامی فعلی از جامعه حسابداران رسمی ایران یا سازمان حسابرسی
    معرفی توسط موسسه حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران برای رتبه بالاتر به شرط داشتن حداقل 2 سال سابقه حرفه ای تمام وقت در رتبه فعلی.
حقوق اداره کار 1403
بیشتر بخوانید

رتبه بندی حسابرسان و همه آن‌ چیزهایی که باید بدانید

ارزیابی کارکنان

امتیاز و زمان اتمام آزمون رتبه بندی حسابرسان و کارکنان مؤسسات کنترلی
همانطور که قبلا ذکر شد آزمون امتیازدهی حسابرسان و کارکنان موسسات حسابرسی برای کسب رتبه بالاتر توسط جامعه حسابداران رسمی ایران برگزار می شود. این شرکت سالی دو بار آزمون تعیین سطح را انجام می دهد که بار اول در شهریور ماه و بار دوم اسفند ماه هر سال است. کارکنان موسسات حسابداری که واجد شرایط شرکت در آزمون هستند می توانند در این آزمون ثبت نام کرده و برای کسب رتبه بالاتر در آن شرکت کنند.

شرکت کنندگان در آزمون رتبه بندی حسابرس برای قبولی در آزمون و کسب رتبه بالاتر باید حداقل 60 درصد از کل امتیاز آزمون را کسب کنند. البته مشروط بر اینکه امتیاز کسب شده برای هر یک از دروس مربوطه کمتر از 40 درصد امتیاز تعیین شده نباشد. در غیر این صورت شرکت کننده پذیرفته نخواهد شد.

اگر داوطلبی در یکی از دروس امتحانی شرکت کرده باشد و حداقل در یک درس نمره قبولی کسب کرده باشد، فرصت دارد در دو دوره امتحانی بعدی شرکت کند و فقط دروسی را که موفق به کسب آن نشده است، امتحان کند. . یک نمره قبولی این معافیت از گذراندن دروس تایید شده تنها در دو دوره معتبر است و در صورت عدم موفقیت، داوطلب سومین دوره باید مانند سایر داوطلبان، تمامی دروس را امتحان کند.

نکات ارزیابی

عنوان دوره آمادگی آزمون برای کارکنان حرفه ای موسسات کنترل در نظر گرفته شده است
طبق ماده 12 اساسنامه، سقف ارائه خدمات تخصصی و حرفه ای توسط اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران و همچنین برای رتبه بندی حسابرسان و کارکنان مؤسسات حسابداری عضو شرکت، مرکز آموزش و تحقیقات حسابداری حرفه ای شرکت برای کسب رتبه های حسابرسی حرفه ای اعم از حسابرس ارشد، ناظر حسابرسی و ناظر ارشد حسابرسی هر ساله این آزمون را برگزار می کند.
واجدین شرایط شرکت در این آزمون ها باید سطح آمادگی و دانش خود را در زمینه برخی دوره های تخصصی حسابداری ارتقا دهند.

مقایسه استانداردهای حسابداری ایران و جهان
بیشتر بخوانید

سرفصل های آمادگی برای آزمون رتبه بندی حسابرس شامل استانداردهای حسابداری، حسابداری صنعتی و حسابداری بخش دولتی، استانداردهای حسابرسی، قوانین و مقررات مالیاتی، قانون تجارت، قانون دیوان محاسبات و سایر قوانین می باشد.

 

آخرین سخن درباره رتبه بندی حسابرسان 

حسابرسی فرآیندی است که در آن شواهد و مدارک مربوط به فعالیت های مالی و اقتصادی یک سازمان جمع آوری و با گزارش های مالی و حسابداری ثبت شده مقایسه می شود تا از تقلب و اشتباه جلوگیری شود. این کار که معمولاً توسط مؤسسات حسابداری و به درخواست سازمان ها و شرکت ها انجام می شود، فرآیندی حساس است که نمی توان آن را به هیچ مؤسسه ای واگذار کرد. حسابرس باید تمام آموزش های لازم در زمینه حسابداری و حسابرسی را در طول دوره تحصیل و تجربه دیده باشد.

بهترین معیار برای انتخاب یک موسسه حسابداری حرفه ای و قابل اعتماد، بررسی نتایج آزمون رتبه بندی حسابرسان و کارکنان موسسه حسابداری است. این آزمون هر ساله توسط جامعه حسابداران رسمی ایران برای افراد واجد شرایط جهت کسب نمرات حرفه ای برای کارکنان موسسات برگزار می شود.

برای مطالعه بیشتر : مراحل معرفی کارمند جدید به بیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *