مقالات

حقوق صاحبان سهام یا حقوق مالکانه

حقوق صاحبان سهام یا حقوق مالکانه

حقوق صاحبان سهام یا حقوق مالکانه

زمانی که اشخاص حقیقی یا حقوقی سهام یک شرکت را خریداری می کنند، حقوقی نیز دارند که به آن حقوق سرمایه یا حقوق سهامداران می گویند. حقوق یا حقوق صاحبان سهام به مالکیت یا مشارکت اشخاص حقیقی یا حقوقی در دارایی های شرکت اطلاق می شود.

حتی اگر شرکتی به هر دلیلی فعالیت خود را متوقف کند یا منحل شود، حقوق صاحبان سهام باقیمانده دارایی آن شرکت به میزان هر شخص حقیقی یا حقوقی تقسیم می شود. البته باید توجه داشت که حقوق صاحبان سهام عدد دقیق و ثابتی ندارد. اما این رقم ممکن است در طول زمان تغییر کند.

زیرا ممکن است در طول زمان دارایی شرکت افزایش یابد یا ارزش سهام آن افزایش یابد. بنابراین ارزش سهام نیز افزایش می یابد. در برخی موارد حتی ممکن است سهام شرکت کاهش یابد و شرکت با رکود مواجه شود، بنابراین در این صورت سود سهامداران نیز کاهش می یابد.

درباره حقوق صاحبان سهام یا حقوق مالکانه چه می دانید :

 اگر قصد خرید سهام دارید، بهتر است از سهام شرکت هایی استفاده کنید که رشد اقتصادی خوب و فزاینده ای را تجربه می کنند. تشخیص اینکه کدام کسب و کار سود و رشد اقتصادی خوبی دارد نیازمند دانش و دانش است. در واقع، حقوق صاحبان سهام یا حقوق مالکیت جاری شامل سرمایه، سود و زیان انباشته، اندوخته، سود سهام و سود سهام است. طبق استاندارد حسابداری یک (تجدیدنظر شده) که از ابتدای سال 2018 نام آن را از «صاحب صاحبان سهام» به «حقوق مالکیت» تغییر داد.

دوایر و شعب
بیشتر بخوانید

فرمول محاسبه حقوق مالکیت ( حقوق صاحبان سهام یا حقوق مالکانه )

فرمول محاسبه حقوق مالکیت ( حقوق صاحبان سهام یا حقوق مالکانه )

حقوق مالکیت یا خالص دارایی ها حقوق مالی (بهره) باقی مانده در دارایی های یک واحد تجاری پس از کسر کل بدهی ها از کل دارایی ها است. از آنجایی که حقوق مالکان یک حق باقی مانده است، نمی توان آنها را مستقل از دارایی ها و بدهی ها اندازه گیری کرد. رابطه بین دارایی ها، بدهی ها و حقوق مالکان اساس معادله حسابداری را تشکیل می دهد:

حقوق مالکان + بدهی ها = دارایی ها

با تغییر مکان اجزای معادله حسابداری خواهیم داشت:

بدهی ها – دارایی ها = حقوق مالکان، بنابراین حقوق مالکان کل دارایی ها منهای کل بدهی ها است.

تعریف سهام و اوراق بهادار | حقوق صاحبان سهام یا حقوق مالکانه

هر شخصی حقوق و مزایایی برای خرید سهام دارد. وقتی سهام یک شرکت را خریداری می کنید، صاحبان سهام نسبت به شما تعهداتی دارند. تعهدات سهامداران در قبال خریداران در آموزش حسابداری ذکر شده است. سهامداران متعهد می شوند که به تمام تعهدات خود عمل کنند.

سود سهام هر شرکت از باقی مانده سود صاحبان شرکت و کسر بدهی های مربوط به شرکت حاصل می شود. در آموزش حسابداری اهدافی مانند تعیین منابع سرمایه شرکت، تعیین سود سهام، تعیین سرمایه قانونی و ثبتی دنبال می شود.

در واقع به اسنادی که دارایی و مالکیت حقیقی یا حقوقی افراد را نشان می دهد، عنوان می گویند. تمامی این اسناد یا عناوین دارای ارزش مالی هستند که در واقع بیانگر تقاضای مالکان از شرکت ها است. علاوه بر این، تعریف خاصی از موجودی در حسابداری وجود دارد.

نرخ بازگشت سرمایه
بیشتر بخوانید

سهام همان اوراق بهاداری است که نشان می دهد چند درصد از سود شرکت متعلق به شماست. شاید محاسبه این موارد در بورس کمی سخت و پیچیده باشد. اما دانستن تعاریف آن می تواند کمک بزرگ و مفیدی برای شما باشد. تمامی این تعاریف و موضوعات در آموزش حسابداری بیان شده است.

تکلیف سهامداران چیست؟

( حقوق صاحبان سهام یا حقوق مالکانه )

هنگام ثبت دارایی های جاری شرکت باید تعهدات سهامداران مشخص شود. تعهدات سهامداران شامل دو بخش است: پرداخت کل مبلغ تعهد شده توسط سهامداران و خودداری سهامداران از پرداخت مبالغ وعده داده شده. اگر این اوراق دارایی غیر پولی باشد، ارزش منصفانه دارایی باید در نظر گرفته شود. اما اگر تعهدات سهامداران در هنگام انتشار و انتقال سهام یکسان باشد، باید روش های متفاوتی برای ارزش نوع سهام ثبت شود. در مرحله بعد باید بدانید که در اقتصادهای تورمی مانند اقتصاد ایران، باید دارایی های شرکت های طبقات مختلف را تجدید ارزیابی کرد تا چرخه تولید و سرمایه گذاری خراب نشود.

اگر قصد یادگیری حسابداری از مقدماتی تا پیشرفته را دارید، با انتخاب یک بسته کامل از صفر تا صد دوره های آموزشی حسابداری برای بازار کار، تمامی تکنیک ها و مهارت های کلیدی مورد نیاز برای کسب این حرفه را به صورت یکجا در پکیج آموزش استاد حامد ناصری در اختیار شما قرار می دهیم.

برای مطالعه بیشتر : نرخ بازگشت سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *