مقالات

حقوق خالص و ناخالص

حقوق خالص و ناخالص

حقوق خالص و ناخالص :

در مورد تفاوت حقوق خالص و ناخالص چه می دانید؟ آیا می دانید چگونه حقوق خالص و ناخالص را محاسبه و تعیین کنید؟ چرا باید خالص حقوق و دستمزد ناخالص در فیش حقوقی قید شود؟ کسورات قانونی کارمندان و کارگران طبق قانون کار چگونه است؟ پاسخ تمام این سوالات را می توانید در این مقاله بیابید.

حقوق ناخالص مبلغی است که هنوز کسورات حسابداری از آن کسر نشده است

حقوق ناخالص چیست؟ | حقوق خالص و ناخالص

حقوق ناخالص چیست؟ | حقوق خالص و ناخالص

حقوق ناخالص کارگران و کارمندان به همان میزانی است که با احتساب حقوق روزانه و تعداد روزهای کار به دست می آید. در واقع، اولین قدم برای بررسی تفاوت بین حقوق خالص و ناخالص، شناخت هر یک از این دسته‌ها است. حقوق ناخالص چیزی نیست که نصیب کارگران و کارمندان شود. حقوق ناخالص بدون در نظر گرفتن کسورات قانونی و سایر موارد اخذ می شود. در نتیجه میزان حقوق ناخالص به میزان قابل توجهی بیشتر از خالص حقوق دریافتی کارمند و کارگر خواهد بود.

برای درک بهتر این موضوع، اجازه دهید به یک مثال نگاه کنیم. بر اساس جدول حقوق و مزایای کارگران سال 1401، حقوق روزانه هر نفر یک میلیون و 393 هزار و 250 ریال است. یعنی کارمند یا کارگر باید برای هر روز کاری این مبلغ را دریافت کند. حال اگر این عدد را در 22 روز کاری عادی در یک ماه ضرب کنیم به 30651500 ریال می رسیم. به این معنا که یک کارگر باید حداقل سه میلیون تومان بابت حقوق روزانه خود در سال 1401 دریافت کند. به این مبلغ اقلامی مانند کمک هزینه مسکن، کمک هزینه خواربار، کمک عائله مندی، اولاد و … اضافه می شود.

حسابداری املاک و مستغلات
بیشتر بخوانید

حقوق خالص چیست؟ | حقوق خالص و ناخالص

دستمزد دریافتی به منزله همان مبلغی است که کارمند و کارگر پس از کسر دریافت می کنند. در واقع تفاوت بین حقوق خالص و ناخالص در این کسورات نهفته است. اگر حقوق خالص بالاتر از حقوق ناخالص درج شده در فیش حقوقی باشد، احتمالاً جایی اشتباه کرده اید. حقوق خالص همیشه کمتر از حقوق ناخالص است. درآمد هر فرد همان عددی است که به عنوان حقوق دریافتی در خانه نوشته می شود. کاری که حسابدار باید انجام دهد تعیین میزان حقوق ناخالص، کسورات، تعیین حقوق خالص و دستور پرداخت آن است.

تفاوت بین درآمد خالص و درآمد ناخالص

تفاوت بین حقوق خالص و ناخالص با میزان کسورات مطابقت دارد. حقوق ناخالص بدون احتساب کسورات صادر می شود. این بدان معنی است که بیمه، مالیات، جریمه، کم کاری و هیچ چیز دیگری بر حقوق ناخالص تأثیر نمی گذارد. در عوض، تأثیر کامل این کسرها بر حقوق دریافتی از خانه احساس می شود. برای محاسبه صحیح حقوق و صدور فیش حقوقی باید کسورات قانونی فیش حقوقی را بدانید. حسابدار باید کسورات را برای هر نفر در فیش حقوقی اعمال کند و سپس دستور پرداخت را ارسال کند.

کسر قانونی از فیش حقوقی

در صورت عدم اطلاع از کسورات قانونی از فیش حقوقی طبق قانون سازمان کار و تامین اجتماعی، نمی توانید فیش حقوقی را صادر کنید. کسورات قانونی که دستمزد ناخالص را کاهش می دهد عبارتند از:

کسر مالیات بر درآمد کارکنان و کارگران بر اساس مقیاس مالیاتی
کسر حق بیمه ماهانه بیمه اجتماعی (درصد بیمه شده)
کسر حق بیمه اضافی کارکنان برای خود و اعضای خانواده تان (در صورت ثبت نام)
کسر هزینه های صندوق کارکنان (در صورت وجود)
کسر اقساط تسهیلات دریافتی (وام یا کمک بلاعوض)
کسر جریمه برای دیر ورود و خروج

تفکر استراتژیک سازمانی چیست؟
بیشتر بخوانید

حقوق مشمول مالیات چقدر است؟

با مراجعه به جدول مالیات بر درآمد حقوق  به راحتی می توان حقوق مشمول مالیات بر درآمد را تعیین کرد. پیش از این دریافت تا 4 میلیون تومان معاف از مالیات بود. یعنی شرکت هایی که به کارگران و کارمندان خود تا سقف 4 میلیون تومان در ماه یا 48 میلیون تومان در سال پرداخت می کردند، در فیش کسر مالیات بر حقوق اعمال نمی کردند. اما اکنون با افزایش کف و حداقل دستمزد در سال 1401، مقیاس مالیات بر درآمد نیز تغییر کرده است. قانون مالیات های مستقیم مصوب  نرخ مالیات را به شرح زیر مشخص می کند:

سقف معافیت مالیاتی سالانه معادل 672 میلیون ریال در سال یا حقوق 5 میلیون و 600 هزار تومان در ماه است.
10 درصد مالیات برای حقوق بالای 672 میلیون ریال تا یک میلیارد و 800 میلیون ریال یعنی حقوق از 5 میلیون و 600 هزار تومان تا 15 میلیون تومان در ماه.
15 درصد مالیات برای حقوق بالای یک میلیارد و 800 میلیون ریال تا 3 میلیارد ریال یعنی حقوق ماهیانه 15 تا 25 میلیون تومان.
20 درصد مالیات برای حقوق بالای 3 میلیارد ریال تا 4.2 میلیارد ریال یعنی حقوق 25 میلیون تا 35 میلیون تومان در ماه.
30 درصد مالیات برای حقوق بالای 4 میلیارد و 200 میلیون ریال یعنی حقوق بالای 35 میلیون تومان در ماه.

حق بیمه کارفرما و کارمند چقدر است؟

حق بیمه اجباری کارفرمایان، کارمندان و کارگران در سال 1401 با افزایش حداقل دستمزد تغییر کرد. نرخ حق بیمه اجباری (30%) ثابت باقی می ماند. به عبارت دیگر 7 درصد حقوق کارگر و کارمند و 23 درصد حقوق کارفرما (20 درصد + 3 درصد بیمه بیکاری) بدون تغییر باقی می ماند. اما میزان آن به دلیل افزایش حقوق کارمندان و کارگران تغییر کرده است. برای محاسبه این رقم بر اساس حداقل دستمزد تعیین شده توسط وزارت کار و امور اجتماعی می توانید از جدول زیر استفاده کنید:

مالیات تکلیفی چیست
بیشتر بخوانید

نحوه محاسبه حقوق

برای محاسبه دستمزد خالص و ناخالص، باید حقوق هر فرد را با در نظر گرفتن عنوان شغلی و مزایا در نظر بگیرید. در دوره پک حسابداری محاسبه حقوق ناخالص، محاسبه هزینه های اجتماعی، تعیین حق بیمه سهم کارمند و سهم کارفرما و در نهایت دریافت حقوق خالص را خواهید آموخت. با استفاده از این پکیج های آموزشی می توانید اصول حسابداری حقوق و دستمزد را فرا بگیرید. شما به عنوان یک حسابدار باید تفاوت بین حقوق خالص و حقوق ناخالص را بدانید و بر اساس آن فیش حقوقی هر فرد را صادر کنید. اگر توانایی و مهارت کافی برای این شغل ندارید، استفاده از آموزش حسابداری پکیج آموزش حسابداری استاد حامد ناصری بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

برای مطالعه بیشتر : نحوه محاسبه و ثبت حسابداری تسهیلات و وام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *