مقالات

تفکر استراتژیک سازمانی چیست؟

تفکر استراتژیک سازمانی چیست؟

این روزها با اصطلاح تفکر استراتژیک یا تفکر استراتژیک سازمانی زیاد برخورد می کنیم. اما شاید کمتر کسی معنای دقیق این تفکر و کاربردهای آن را بداند. به نظر شما تفکر استراتژیک چیست؟ برای آشنایی بیشتر با این نوع تفکر و کاربرد آن در سازمان تا پایان این مقاله  با ما همراه باشید.

آشنایی با تعریف تفکر استراتژیک چیست؟

آشنایی با تعریف تفکر استراتژیک چیست؟

تفکر استراتژیک نوعی تفکر سازمانی و عملگرا و یکی از زیر شاخه های تفکر انتقادی است. این تفکر به معنای دیدن تصویر بزرگ، برنامه ریزی گام های بعدی و اجرای استراتژی ها است.

از این تفکر برای کسب مزیت رقابتی در شرکت و همچنین در توسعه آن استفاده می شود. متفکران استراتژیک می توانند از این مهارت برای بهبود کسب و کار خود و تدوین استراتژی های تجاری استفاده کنند.

در واقع، تفکر استراتژیک به دنبال تصمیم گیری برای اقدام در جهت موفقیت است. شرکت هایی که خواهان بهبود هستند باید حداقل سالی یک بار برنامه ریزی استراتژیک داشته باشند و سندی را تهیه کنند که در واقع به عنوان راهنمای تیم مدیریت برای سال آینده باشد.

بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان تفکر استراتژیک را به رهبران خود آموزش می‌دهند و سعی می‌کنند آن را به یک فرآیند مداوم تبدیل کنند. پیش‌بینی تغییرات عمده در بازار رقابتی و شناسایی فرصت‌های توسعه کسب‌وکار در حال ظهور، عنصر اصلی مفهوم تفکر استراتژیک محسوب می‌شود.

تفکر استراتژیک رئیس سازمان به این معناست که قبل از انجام هر شغل باید تمام جوانب آن را در نظر گرفت.

مزایای تفکر استراتژیک چیست؟

اما به گفته شما تفکر استراتژیک چقدر اهمیت دارد و چه کمکی به سازمان می کند؟ در ادامه با مهمترین مزایای تفکر استراتژیک در سازمان آشنا خواهید شد.

  • عملکرد بهتر در شرایط محدودیت منابع

مواجهه با منابع محدود زمان، پول و مشتریان یکی از اساسی ترین واقعیت ها و چالش های پیش روی سازمان است. تفکر استراتژیک به صاحبان کسب و کار اجازه می دهد تا از منابع محدود حداکثر استفاده را ببرند و کسب و کار را به سمت اهداف خود سوق دهند.

این طرز فکر به رهبران کسب و کار موفق کمک می کند تا از اشتباهات پرهزینه اجتناب کنند و فرصت های جدید و ایده های جسورانه ارائه دهند.

  • سازگاری با تغییرات محیطی
رجحان محتوا بر شکل در حسابداری 
بیشتر بخوانید

هر کسب و کاری تحت تاثیر تغییرات محیطی قرار می گیرد و این تغییرات می تواند تهدیدی برای آن باشد. تغییرات در اقتصاد ملی و محلی قدرت خرید کسب‌وکارها و مشتریان را تغییر می‌دهد و می‌تواند چالش بزرگی برای کسب‌وکارها باشد.

علاوه بر این، محیط می تواند فرصت هایی را برای هر کسب و کاری ایجاد کند. محیط می تواند زمینه لازم برای دستیابی به بازارهای جدید و کمک به توسعه کسب و کار را فراهم کند.

تفکر استراتژیک به شما امکان می دهد تغییرات غیرمنتظره را پیش بینی کنید، با تغییرات سازگار شوید و تاثیر منفی آنها را به حداقل برسانید.

  • از رقبا پیشی بگیرید

همه ما می دانیم که تجارت و بازار مانند یک بازی شطرنج است. به نظر شما تفکر استراتژیک چه جایگاهی دارد؟ تفکر استراتژیک مهارت های مدیران را برای شناسایی نقاط قوت و ضعف خود در رابطه با دشمنان و رقبای کلیدی خود افزایش می دهد.

این توانایی، همراه با شناسایی زمان مناسب و استفاده از بهترین ابزار، به شما این امکان را می دهد که از رقبای خود پیشی بگیرید. تفکر استراتژیک به بهبود مزیت رقابتی شما کمک می کند و صفحه شطرنج تجاری را به نفع شما متمایل می کند.

  • بهبود تصمیم گیری

تفکر استراتژیک عنصر اصلی فلسفه مدیریت کسب و کار است. این تفکر توانایی پیش بینی واکنش رقبا به استراتژی های شرکت را بهبود می بخشد. به این ترتیب، مدیران می توانند استراتژی های قوی تری را برای جذب مشتریان تدوین کنند و آنها را قادر سازند تا تصمیمات منطقی و مطمئن تری بگیرند.

ویژگی های مدیران دارای تفکر استراتژیک چیست؟

ویژگی های مدیران دارای تفکر استراتژیک چیست؟

به نظر شما مدیران دارای تفکر استراتژیک چه ویژگی هایی دارند؟

متفکران استراتژیک استراتژی های یکسانی برای توسعه کسب و کار خود ندارند، اما ویژگی های مشترکی دارند که آنها را از بقیه مدیران جدا و متمایز می کند. در ادامه با این ویژگی ها بیشتر آشنا می شوید:

آینده نگر هستند
متفکران استراتژیک توانایی پیش بینی مشکلات احتمالی را دارند. آنها می‌دانند که داشتن برنامه‌های پشتیبان می‌تواند به آنها کمک کند در مواقع بحران، زمانی که همه چیز طبق برنامه پیش نمی‌رود، سریع‌تر عمل کنند.

کنجکاو هستند
اگر می خواهید بدانید یکی از مهمترین ویژگی های متفکران استراتژیک چیست، باید کنجکاوی را بدانید! همه متفکران استراتژیک از زیر سوال بردن یا به چالش کشیدن تفکر متعارف نمی ترسند.

کارگزینی چیست
بیشتر بخوانید

آنها می دانند که پرسیدن سوال درست به اندازه یافتن راه حل مهم است و همیشه به دنبال به چالش کشیدن نظم موجود هستند. کسانی که روحیه کنجکاوی و پرسشگری دارند بهترین موقعیت برای شرکت در دوره dba هستند. با این حال، در دو مقاله “MBA برای چه کسی است؟” و “چه کسی باید دوره DBA را بگذراند؟” ویژگی ها و ویژگی های افراد مناسب برای دوره های MBA و DBA را مشاهده می کنید.

نگرش انعطاف پذیری دارند
استراتژیست های خوب این توانایی را دارند که در شرایط سخت یا زمانی که برنامه ها به نتایج مطلوب منتهی نمی شود، سازمان را با شرایط تطبیق دهند و با برنامه ریزی برنامه های جدید راه را ادامه دهند.

آنها همچنین در ارزیابی مجدد ایده ها و فرضیات خود انعطاف پذیر هستند و پذیرای ایده های جدید هستند.

می‌توانند الگوها را درک کنند
متفکران استراتژیک در کشف الگوها و روابط و ایجاد ارتباط معنادار بین آنها خوب هستند. آنها تصویر بزرگ را به خوبی می بینند و چیزهایی را درک می کنند که برای دیگران چندان واضح نیست.

آنها برنامه ریزان خوبی هستند
برای درک این مفهوم، باید بدانید که یکی از الزامات تفکر استراتژیک چیست؟ توانایی برنامه ریزی بر اساس اطلاعات به دست آمده از گذشته یکی از مهم ترین مهارت هایی است که مدیران دارای تفکر استراتژیک دارند.

این افراد می توانند به راحتی به آینده نگاه کنند و برای اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برنامه ریزی کنند.

برنامه ریزی و استفاده از مدل کسب و کار در توسعه کسب و کار می تواند نتیجه تفکر استراتژیک باشد.

4 نکته برای توسعه مهارت های تفکر استراتژیک

اکنون که درک خوبی از تفکر استراتژیک دارید، آشنایی با روش توسعه آن ضرری ندارد. 4 نکته زیر به شما کمک می کند تا تفکر استراتژیک را توسعه دهید:

سوالات زیادی بپرسید
بررسی انتقادی آنچه معتقدید درست است و زیر سوال بردن قراردادها می تواند یکی از مهم ترین و کلیدی ترین راه ها برای تقویت مهارت های تفکر استراتژیک باشد.

وقتی خود متعارف خود را زیر سوال ببرید و فرضیات خود را به چالش بکشید، قادر خواهید بود برای حل مشکلات خارج از چارچوب فکر کنید.

نرخ بازگشت سرمایه چیست؟
بیشتر بخوانید

با دقت گوش کن
متفکران استراتژیک ماهر قبل از انجام هر کاری به دقت به آنچه در حال رخ دادن است گوش می دهند. هنگام کار در یک تیم، دیدگاه اعضا و همه ایده ها را با دقت در نظر بگیرید.

این به شما این امکان را می دهد که رویکردی ظریف تر و انتقادی تر برای حل مسئله داشته باشید. به تنهایی کار نکردن و شرکت در کار گروهی می تواند در جمع آوری جامع اطلاعات و پرسیدن سوالات جدید که منجر به تکمیل برنامه های استراتژیک می شود کمک زیادی کند.

اولویت بندی را یاد بگیرید
آیا می خواهید بدانید کلیدی ترین مهارت برای توسعه تفکر استراتژیک چیست؟ توانایی اولویت بندی مسائل و دسته بندی آنها.

مهم نیست که اهداف شما شخصی باشد یا حرفه ای. با این حال، باید یاد بگیرید که همه چیز را از کم اهمیت ترین تا مهم ترین اولویت بندی کنید تا بتوانید به درستی روی چیزهای مهم تمرکز کنید.

به این فکر کنید که آیا اقدامات موثر هستند یا خیر
پس از اجرای برنامه های خود، زمانی را برای ارزیابی موفقیت یا شکست اقدامات خود اختصاص دهید. توجه داشته باشید که کدام فرآیندها عملکرد خود را به خوبی انجام داده اند و با استفاده از تمام معیارهایی که در اختیار دارید، برای بهبود برنامه های استراتژیک بعدی خود اقدام کنید.

آخرین سخن
در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی را با شما به اشتراک بگذاریم که به شما امکان می دهد به این سوال پاسخ دهید: تفکر استراتژیک چیست و متفکران استراتژیک چه ویژگی هایی دارند. به یاد داشته باشید که این مهارت اولیه را می توان به راحتی بهبود بخشید و به راحتی می توانید با آموزش و آموزش صحیح به یک متفکر استراتژیک تبدیل شوید. گذراندن دوره MBA به شما کمک می کند تا مهارت ها و توانایی های یک مدیر موفق در اداره یک سازمان و تجارت را کشف کنید. دوره MBA می تواند در کسب تفکر استراتژیک و تغییر نگرش شما نسبت به تجارت موثر باشد.

برای مطالعه بیشتر : استاندارد اینویس invoice چیست؟

آموزش حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *