مقالات

انواع خطا و اشتباه در حسابداری

انواع خطا و اشتباه در حسابداری

انواع خطا و اشتباه در حسابداری

حسابداری یک حرفه بسیار حساس است. این کار در مورد اعداد است و یک محاسبه اشتباه می تواند منجر به زیان مالی برای یک شرکت شود. بنابراین حسابداران باید تا حد امکان از اشتباهات اجتناب کنند. یک حسابدار خبره و با تجربه تقریباً هیچ اشتباهی نمی کند. اما گاهی اوقات انجام کارهای تکراری و روتین باعث خستگی و در نتیجه فرد را در معرض خطر قرار می دهد. در این پست وبلاگ دانشکده حسابداری CPA قصد داریم شما را با انواع خطاهای حسابداری آشنا کنیم. این خطاها می توانند عمده یا غیرعمدی باشند. به علاوه، در پایان، ما به شما کمک می کنیم تا خطاهای کمتری داشته باشید. هر چه کمتر اشتباه کنید، به عنوان یک حسابدار اعتبار بیشتری خواهید داشت.

انواع خطا و اشتباه در حسابداری و دلایل آن ها ؟!!

چرا حسابدار اشتباه می کند؟
حسابداری یک حرفه بسیار حساس است. در این حرفه فرد با اعداد ارتباط مستقیم دارد. اعداد روح ندارند و گاهی اوقات خطاهای دید، خستگی و …. شخص را به اشتباه وادار کنید حسابداران خبره و با تجربه نیز احتمالاً مرتکب اشتباه می شوند. اینکه حسابدار خبره و با تجربه هیچ اشتباهی نمی کند و در عین حال حسابداران آماتور فقط اشتباه می کنند درست نیست. خطاها ممکن است عمدی باشند یا نباشند. گاهی نه به خاطر بی توجهی و خستگی، بلکه به دلیل ناآگاهی فرد دچار اشتباه می شود.

آشنایی با انواع خطا و اشتباه در حسابداری

خطاهای حسابداری مختلفی وجود دارد که می توان آنها را به چند دسته تقسیم کرد. در این قسمت شما را با انواع خطاهای حسابداری آشنا می کنیم:

اشتباه کمیسیون یا ورود
ثبت تراکنش برای مبلغ اشتباه در حساب صحیح به معنای کم کردن مبلغی است که باید اضافه شود. این ریسک اساساً یک تراکنش مالی است که با الزامات بین المللی و اصول پذیرفته شده حسابداری یا GAAP مطابقت ندارد. در این شرایط به عنوان یک خطای حسابداری که در آن یک عدد در حساب اشتباه ثبت می شود، در نتیجه تخلف از اصول اولیه حسابداری رخ خواهد داد. این یک خطا یا یک رویه است. این خطا حاوی مقدار صحیح ورودی اشتباه است. چنین خطاهایی را خطاهای ورودی می نامند.

سود تلفیقی چیست؟
بیشتر بخوانید

هنگامی که دو یا چند رقم معکوس به صورت جداگانه یا به عنوان بخشی از یک توالی بزرگتر از خطاهای انتقال ظاهر می شوند، هنگام ارسال یک رکورد جدید، یک خطای ورود داده ظاهر می شود. این خطا معمولاً کوچک و غیرعمدی است. اما این می تواند منجر به خطاهای بیشتر و بیشتر شود و در نهایت منجر به خسارات مالی قابل توجهی شود.

خطای گرد کردن
گرد کردن را می توان به عنوان یک محاسبه ریاضی در نظر گرفت که شامل تنظیم یک عدد به یک عدد کامل یا یک عدد کوچکتر است. این خطا می تواند در یک محیط مالی کامپیوتری رخ دهد و منجر به یک اثر مارپیچی تجمعی شود.

خطای عدم انجام

خطا یک تراکنش مالی است که در اسناد ظاهر نمی شود یا به اشتباه ثبت شده است. در غیر این صورت ثبت این مقاله به کلی فراموش خواهد شد.

انواع خطا و اشتباه در حسابداری که رایج حسابداری هستند !!

انواع خطا و اشتباه در حسابداری که رایج حسابداری هستند !!

به عنوان یک حسابدار، ممکن است هنگام کار با خطاهای زیر مواجه شوید:

عدم اهمیت دادن به دفترداری
یک حسابدار موفق کسی است که تمام معاملات را از معاملات کوچک گرفته تا پرداخت های بزرگ ثبت می کند. ثبت دقیق این حساب ها ربطی به اندازه یک تجارت ندارد. یک مدیر مالی موفق باید تمام حساب های ثبت شده را به دقت مدیریت کند. برای ایجاد یک سیستم حسابداری بدون خطا، انواع مختلف دارایی ها و بدهی ها باید طبقه بندی و بررسی شوند.

مدیریت حساب ها در خانه
هنگامی که یک کسب و کار کوچک شروع به کار می کند، وسوسه انگیز است که حسابداری شرکت را به یک حسابدار راه دور بسپارید تا هزینه ها را کاهش دهید. درست است که این به کاهش هزینه ها کمک می کند. اما در عین حال خطر اشتباهات حسابداری را نیز افزایش می دهد. معمولا در این شرایط خطاهایی مانند کسورات در حسابداری مالیاتی بدون اطلاع شخص رخ می دهد. ترجیحاً بهتر است حسابدار در گروه حضور داشته باشد و با انواع موضوعات آشنا باشد.

ریسک مالی چیست؟
بیشتر بخوانید

عدم تطبیق دفاتر با حساب های بانکی
عدم تطبیق دفاتر و حساب های بانکی یکی از رایج ترین اشتباهات حسابداری است. یک حسابدار موفق باید دائماً با خودش تناقض داشته باشد. در واقع ایجاد انحراف در بازه های زمانی معین از انواع اشتباهات حسابداری جلوگیری می کند. تصور کنید که در پایان کلاس یک تقسیم انجام دهید و تفاوت را متوجه شوید. در این شرایط راه زیادی برای رفع خطا در پیش خواهید داشت.

فراموشی ثبت تراکنش های کوچک
یکی دیگر از اشتباهات رایج حسابداری فراموشی ثبت تراکنش های کوچک است. یک حسابدار باید به تمام معاملات کوچک و بزرگ توجه کند. فراموشی ثبت تراکنش های کوچک گاهی منجر به اشتباهات بزرگ می شود.

عدم تخصیص بودجه مشخص به هر پروژه
در نهایت یکی از رایج ترین اشتباهات حسابداری عدم تخصیص بودجه مشخص به هر پروژه است. اجرای پروژه های مختلف بدون داشتن شناخت کامل و دقیق از هزینه های آن می تواند هزینه ها را افزایش دهد.

اشتباه در محاسبه مالیات، علاوه بر جریمه نقدی، شرکت در معرض جریمه مالیاتی نیز می باشد.

اشتباه در محاسبه مالیات، علاوه بر جریمه نقدی، شرکت در معرض جریمه مالیاتی نیز می باشد.

5 راهکار برای کاهش انواع خطا و اشتباه در حسابداری

استانداردهای حسابداری راه حل های زیر را برای کاهش خطا در فرآیندهای مالی پیشنهاد می کنند:

به منظور اعمال کنترل های داخلی مناسب، هنگام تعیین سقف نیروی انسانی گردان بر اساس میزان هزینه های انجام شده توسط مدیریت، با توجه به اخذ ضمانت های کافی معادل سقف مذکور و اعمال شمارشگرهای لازم، خلاصه هزینه ها باید به تایید مسئولین زیر مجموعه برسد. .
در صورت خستگی به فعالیت خود ادامه ندهید. گاهی اوقات حتی خستگی چشم باعث خطاهای ناخواسته می شود. دیدن و خواندن اعداد خسته کننده است. بنابراین نباید در شرایط خستگی به فعالیت خود ادامه دهید. به این ترتیب احتمال خطاهای حسابداری مختلف افزایش می یابد.
به تجربه خود تکیه نکنید. خطا در بین همه حسابداران پنهان می شود. گاهی اوقات حسابداران فکر می کنند که از اشتباه مصون هستند و با این همه سال تجربه دیگر آنها را مرتکب نمی شوند. این در حالی است که برخی از خطاها ناخواسته رخ می دهد. بنابراین همه ممکن است اشتباه کنند. هر چه بیشتر فکر کنید از خطا در امان هستید، بیشتر در معرض آن قرار می گیرید.
هرگز از بررسی مجدد اسناد خودداری نکنید. برخی افراد فکر می کنند نیازی به بررسی مجدد اطلاعات نیست. در عین حال، حسابداری نیاز به حساسیت و دقت زیادی دارد. به همین دلیل فرد باید حداقل یک بار پس از ثبت هر مدرک را بررسی کند. در چنین شرایطی تعداد خطاهای حسابداری آن به حداقل می رسد.
برای جلوگیری از بروز مشکلات مالیاتی ناشی از به روز نبودن دفاتر قانونی، باید بدون تأخیر طبق قوانین مالیاتی ثبت شود. همچنین ثبت قسمت حساب و رقم مربوطه در مجله رسمی کافی است. در صورت استفاده از سیستم مکانیزه شرکت می تواند ثبت اسناد حسابداری در دفاتر را به یک سند در ماه کاهش دهد. در این شرایط، خطر خطا کاهش می یابد.

Cfo چیست؟
بیشتر بخوانید

نتیجه

تا اینجا با انواع خطاهای حسابداری آشنا شدید. اما به یاد داشته باشید که هر کسی، صرف نظر از موقعیت و سطح تجربه، ممکن است اشتباه کند. پس برای جلوگیری از اشتباهات عمدی و غیرعمدی باید همیشه مراقب باشید و با دقت بیشتری کار کنید. هیچکس نمی تواند با گذراندن دوره مقدماتی حسابداری یا حتی دوره های تخصصی ادعا کند که دانش مالی خود را به پایان رسانده است. در هر زمان و مکان، خطر خطا و اشتباه برای حسابداران تازه کار و مدیران مالی وجود دارد. علم حسابرسی به همین دلیل ایجاد شد. وظیفه حسابرس کشف اشتباهات و اشتباهاتی است که به هر دلیل در اسناد مالی وجود دارد. بنابراین در حالی که در تلاش برای کاهش خطاها و اشتباهات هستید، از انجام این کار نیز نترسید.

برای مطالعه بیشتر : صورت سود و زیان تلفیقی

آموزش حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *