مقالات

استانداردهای حسابداری ابزار مالی

استانداردهای حسابداری ابزار مالی

استانداردهای حسابداری ابزار مالی

علم اقتصاد و مسائل اقتصادی پیوسته در حال توسعه و به روز شدن است و به دلیل ارتباط تنگاتنگ این علم با حسابداری، حسابداری نیز دستخوش تغییرات و تحولات جدی شده است. حسابداری یکی از حرفه های مهمی است که قوانین و روش هایی برای مقابله با این تحولات دارد که استانداردهای حسابداری ابزار مالی نامیده می شود. این استانداردها دارای اصول و رویه هایی هستند که در این مقاله با اهمیت آنها آشنا می شویم و اصول مهم آنها را بررسی می کنیم.

آشنایی با استانداردهای حسابداری ابزارهای مالی

قوانین و مقررات تدوین شده برای حرفه حسابداری را استانداردهای حسابداری ابزار مالی می نامند. در واقع این استانداردها مجموعه ای از اصول و رویه هایی را تشکیل می دهند که متخصصان حسابداری باید از آنها پیروی کنند. به نوعی می توان گفت این استانداردها زمینه فعالیت خاصی را برای حسابداران تعریف می کنند و با ارائه یک سری اصول و شیوه های رایج به حل مشکلات جدید در دنیای حسابداری کمک می کنند.

این استانداردها تمامی جنبه های مالی یک واحد یا گروهی از شرکت ها را بررسی می کند و در نهایت راه حل هایی با کیفیت و موثر برای رفع مشکلات ارائه می کند. استفاده از اصول و استانداردهای حسابداری برای ابزارهای مالی برای یکپارچه‌سازی گزارش‌های مالی ضروری است و تنها گزارش‌های منطبق با این استانداردها پذیرفته می‌شوند. لذا تمامی حسابداران باید از این اصول آگاه بوده و رعایت آنها را در دستور کار قرار دهند.

اهداف استانداردهای حسابداری ابزارهای مالی

اهداف استانداردهای حسابداری ابزارهای مالی

استانداردها برای یکسان سازی کار حسابداری ایجاد می شوند. به عنوان مثال مهمترین استانداردهای ملی و بین المللی مدیریت ریسک به منظور ایجاد دستورالعمل های یکسان و یکسان برای مدیریت ریسک های داخلی و خارجی سازمان و کاهش اثرات منفی آنها ایجاد شد.

یکپارچه سازی صورت های مالی را می توان هدف اصلی این استانداردها دانست که به منظور یکسان سازی شکل و شکل ارائه صورت های مالی در دنیای حسابداری تدوین شده اند.
از آنجایی که اصل افشا یکی از اساسی ترین اصول در حسابداری تلقی می شود، افشای صحیح اطلاعات یکی دیگر از اهداف این استانداردها است.
یکی از بحث ها و کاربردهای مهم در حسابداری، روش ارزش گذاری دارایی ها و تعیین میزان درآمد واحدهای تجاری است که در تعیین ارزش دارایی ها و میزان مالیاتی که یک واحد تجاری باید بپردازد، نقش بسزایی دارد. یکی از اهداف اصلی استانداردهای حسابداری ابزارهای مالی، ارائه روش های صحیح، مناسب و دقیق برای این کار است.
استانداردهای اصلی حسابداری برای ابزارهای مالی

نوبت کاری چیست
بیشتر بخوانید

مهمترین استانداردهای حسابداری ابزارهای مالی

استانداردهای اصلی حسابداری برای ابزارهای مالی
حسابدار باید علاوه بر دوره های آموزشی حسابداری به مطالب و موضوعات جدید حسابداری نیز توجه کند. مهم این است که همیشه بتوانید با اصول و استانداردهای روز دنیا و ابزارهای مالی جدید کار کنید. در ادامه برخی از مهمترین استانداردهای مالی را بیان کرده ایم.

استاندارد بین المللی گزارشگری مالی شماره 7
یکی از استانداردهای حسابداری مربوط به ابزارهای مالی معروف به IFRS7 است که در سال 2005 تصویب و در سال 2007 اجرا شد. در این سال این استاندارد جایگزین استاندارد قبلی IFRS30 شد که به ابزارهای ملی و افشای ارائه شده توسط شرکت ها می پردازد. هدف این استاندارد این است که واحدهای تجاری را ملزم به ارائه اطلاعات درباره صورت های مالی خود کند تا استفاده کنندگان بتوانند ماهیت و میزان خطرات ناشی از ابزارهای مالی و اهمیت ابزارهای مالی را برای وضعیت مالی و عملکرد واحد تجاری ارزیابی کنند.

استاندارد بین المللی گزارشگری مالی شماره 13
یکی دیگر از استانداردهای حسابداری ارزیابی مالی است که به عنوان اندازه گیری ارزش منصفانه در سال 2011 منتشر شد و در سال 2013 اجرا شد اندازه گیری ها باید انجام شود کاربرد این استاندارد نشان داده است که اطلاعات ارائه شده توسط شرکت های مجری این استاندارد برای سرمایه گذاران مفید است. همچنین بر اساس بررسی های انجام شده مشخص شد که به دنبال اجرای این استاندارد در شرکت های تجاری هزینه های غیرمنتظره ای وجود نداشته است.

استاندارد بین المللی گزارشگری مالی شماره 15
هدف این استاندارد ایجاد اصولی است که واحد تجاری باید برای ارائه اطلاعات مفید در مورد ماهیت، مقدار، زمان بندی و عدم قطعیت درآمدهای عملیاتی و جریان های نقدی مربوط به قراردادها استفاده کند. در واقع، این استاندارد موارد خاصی را در مورد اصول نتایج عملیاتی قراردادها با مشتریان روشن می کند.

تحریر دفاتر قانونی
بیشتر بخوانید

استاندارد حسابداری شماره 25
یکی دیگر از استانداردهای حسابداری مربوط به ابزارهای مالی است که هدف آن تعیین مبنای گزارشگری مالی است که بر حسب بخش های مختلف یک واحد تجاری انجام می شود. این اطلاعات شامل انواع مختلف محصولات و خدمات ارائه شده و همچنین مناطق مختلف جغرافیایی فعالیت واحد تجاری است و به استفاده کنندگان صورت های مالی اجازه می دهد تا عملکرد گذشته واحد تجاری را بهتر درک کنند و خطرات ناشی از آن را بهتر ارزیابی کنند. واحد تجاری. و بازده و به طور کلی قضاوت آگاهانه تر در مورد کل واحد تجاری.

استاندارد بین المللی حسابداری شماره 27
این استاندارد برای برنامه های بازنشستگی تدوین شده است که باید در این طرح ها استفاده شود. بر اساس این استاندارد کلیه صندوق های مسئول اجرای طرح های بازنشستگی (تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری و …) مشمول این استاندارد می شوند. این استاندارد در مورد طرح های دیگری مانند بیمه بیکاری و خدمات درمانی که برخی سازمان ها و صندوق ها علاوه بر طرح های بازنشستگی ارائه می دهند، اعمال نمی شود و شامل آن نمی شود.

استاندارد بین المللی حسابداری شماره 32
یکی دیگر از استانداردهای حسابداری ابزار مالی است که اصول مربوط به استهلاک دارایی ها را تعیین می کند. هدف این استاندارد، تجویز رویه‌هایی است که واحد تجاری می‌تواند برای اطمینان از اینکه دارایی‌ها در مبلغ بازیافتنی بیش‌ازحد بیان نمی‌شوند، استفاده کند. یک دارایی زمانی کاهش می یابد که مبلغ بازیافتنی ناشی از فروش یا استفاده از آن دارایی کمتر از مبلغ دفتری آن باشد. طبق اصول این استاندارد، واحد تجاری موظف است زیان ارزشی را شناسایی کند. در این استاندارد الزامات بازیابی از دست دادن ارزش و اطلاعاتی که باید ارائه شود نیز تعیین شده است.

استاندارد بین المللی حسابداری شماره 39
هدف اصلی این استاندارد بین المللی حسابداری تعیین اصول ارائه و تهیه صورت های مالی در زمانی است که یک یا چند واحد تجاری توسط واحد تجاری دیگری کنترل می شود. برای دستیابی به این هدف، واحد تجاری اولیه و کنترل کننده که بر سایر واحدهای تجاری تسلط دارد، ملزم به ارائه صورت های مالی تلفیقی است. این استاندارد حسابداری اصل کنترل را گسترش می دهد و آن را بر اساس ادغام قرار می دهد. همچنین در این استاندارد از استانداردهای حسابداری ابزارهای مالی، نحوه اعمال اصل کنترل به منظور تشخیص کنترل سرمایه گذار بر واحد صادرکننده مشخص شده و الزام ادغام فرستنده واحد مورد تاکید قرار گرفته است.

ورود به بازار کار حسابداری
بیشتر بخوانید

این استاندارد بین المللی الزامات حسابداری برای تهیه صورت های مالی تلفیقی را تعیین می کند و واحد تجاری سرمایه گذاری را بر این اساس تعریف می کند. استاندارد حسابداری شماره 39 الزامات حسابداری مربوط به ترکیبات تجاری و تأثیر آنها بر ادغام را شامل نمی شود.

آخرین کلمه درباره استانداردهای حسابداری ابزار مالی

حسابداری یکی از مشاغلی است که ارتباط تنگاتنگی با اقتصاد دارد و به همین دلیل بسیاری از تغییرات و تحولات مؤثر بر اقتصاد، حسابداری را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. به همین دلیل است که اصول و قواعدی تحت عنوان استانداردهای حسابداری ابزارهای مالی در سطح بین المللی تدوین شده و حسابداران و شرکت های تجاری ملزم به اجرای آن هستند. این الزامات به حسابداران کمک می کند تا به این تغییرات واکنش مناسب نشان دهند. این استانداردها برای حسابداران در سراسر جهان ایجاد شد تا از رویه های خاصی استفاده کنند.

در دوره آموزشی بسته حسابداری مالی شما این فرصت را دارید که بسیاری از استانداردها و روش های جاری برای مدیریت امور مالی شرکت را بیاموزید. حسابداری با به روز رسانی خود با روش های جدید می تواند در بازار کار امروز موفق شود. پکیج آموزش حسابداری استاد حامد ناصری  به شما کمک می کند تا دانش حسابداری خود را قدم به قدم پیشرفت و توسعه دهید. برای به دست آوردن فرصت های شغلی بیشتر و بهتر، به آموزش های نظری و عملی موجود در پکیج تکیه کنید.

برای مطالعه بیشتر : شواهد حسابرسی

برای مطالعه بیشتر : وکیل مالیاتی یا مشاور مالیاتی

برای مطالعه بیشتر : آموزش جسابداری 

پکیج آموزش حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *