مقالات

همه چیز درباره بودجه بندی در حسابداری

همه چیز درباره بودجه بندی در حسابداری

همه چیز درباره بودجه بندی در حسابداری

اکثر مردم معنی و مفهوم بودجه را می دانند، اما بسیاری نمی دانند که بودجه کجا استفاده می شود و برای چه اهدافی می توان آن را اجرا کرد. در این مقاله به سراغ روش های بودجه بندی در حسابداری رفتیم. با مطالعه این مقاله می توانید منابع، هزینه ها، روش ها و اصول بودجه بندی را مشخص کنید.

بودجه بندی در حسابداری چیست ؟

تعریف و مفهوم بودجه
بودجه تخمینی است از میزان درآمد و هزینه یک کسب و کار در یک دوره زمانی معین. بودجه را می توان در مدت 6 ماه یا یک سال تهیه کرد. بودجه برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی قابل تعیین است و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. هر کار مرتبط با درآمد و هزینه را می توان به روش های بودجه بندی طبقه بندی کرد. مدیریت هزینه های خانوار ساده ترین و پیش پا افتاده ترین روش بودجه بندی است. حقوق و سایر منابع مالی را می توان درآمد در نظر گرفت. تمام هزینه هایی که از اول تا آخرین روز ماه انجام می دهید شامل هزینه ها می شود.

برای خانه بودجه یک ماهه تعیین می شود و در نهایت می توان در یک بازه زمانی یک ساله تعریف کرد. اما در مورد کسب و کار چطور؟ چگونه در حسابداری تجاری بودجه بندی کنیم؟ روش های بودجه ریزی و برآورد اعتبار مورد نیاز برای هر بخش چیست؟ چگونه کنترل و نظارت بر مخارج بودجه را مدیریت کنیم؟ آیا می توان از اتلاف بودجه و اتلاف منابع مالی جلوگیری کرد؟

انواع بودجه بندی در حسابداری

بودجه بندی انواع مختلفی دارد. حسابدار و مدیر مالی که می خواهد کار بودجه ای را در شرکت انجام دهد باید از انواع بودجه ها و نحوه مدیریت آنها آگاه باشد. در این قسمت به بررسی انواع بودجه بندی در حسابداری می پردازیم.

در اینجا درباره بودجه تعهدی بیشتر بدانید.

1- بودجه بندی سنتی
در روش سنتی، بودجه بر اساس فصول و اقلام هزینه مشخص تخصیص می یابد. عناوین، نوع و ماهیت هر بودجه مشخص است، اما مشخص نیست که هدف آن بودجه در سیستم چیست. مشخص نیست این بودجه به کدام برنامه ها و فعالیت ها اختصاص می یابد. به همین دلیل نمی توان میزان اثربخشی و کارایی بودجه را تعیین کرد. ضمناً نمی توان کفایت بودجه و فعالیت را تأیید کرد.

۲- بودجه ریزی افزایشی یا بودجه ریزی خطی
به این ترتیب بودجه نویسان و حسابداران کار سختی در تعیین بودجه ندارند. در این روش بودجه سال جدید بر اساس بودجه سال گذشته تنظیم می شود. تنها عامل تفاوت و تغییر نرخ تورم، تعدیل قیمت کالاها و خدمات و برآورد توسعه عملیات است.

صورت مغایرت بانکی
بیشتر بخوانید

3- بودجه ریزی برنامه ای
این روش عمدتاً توسط ادارات و سازمان های دولتی اجرا می شود. در بودجه ریزی برنامه ای، پیش بینی برنامه ها، فعالیت ها و وظایف سال جاری انجام می شود. تعیین بودجه و دریافت آن بر اساس این فهرست انجام می شود. این به معنای مقدار و تعداد فعالیت های سال جدید است که باعث افزایش یا کاهش بودجه می شود.

4- بودجه ریزی بر مبنای صفر یا بودجه بندی اولویت محور
در این روش هر فعالیت و برنامه از ابتدا بررسی و بازرسی می شود. این امر مشخص می کند که آیا تخصیص بودجه به این فعالیت موجه است یا خیر. راه انجام این کار، حسابرسی فعالیت ها بر اساس صفر (نه بر اساس سال قبل) است.

5- بودجه ریزی عملیاتی
در بودجه ریزی عملیاتی یک مقدار بودجه ثابت و یک مقدار متغیر وجود دارد. کل بودجه مورد نیاز برای برنامه ها و عملیات در سال جاری مقدار متغیر را تعیین می کند. یعنی در پایان سال بررسی می شود که آیا با تخصیص این بودجه به همه اهداف و برنامه ها رسیده ایم یا خیر؟ در این روش بودجه ریزی در حسابداری امکان بررسی و تحلیل هزینه های بودجه وجود دارد. با اعمال این روش باید با دریافت بودجه یک سری برنامه ها تکمیل شود.

6- بودجه ریزی بر مبنای فعالیت
در این روش ابتدا اهداف و اولویت های اساسی تعیین می شود. با اولویت بندی اهداف، برنامه ها و فعالیت های لازم برای دستیابی به این اهداف مشخص می شود. هزینه لازم برای انجام هر فعالیت برآورد، برنامه ریزی و در بودجه لحاظ می شود.

4- بودجه ریزی بر مبنای صفر یا بودجه بندی اولویت محور در این روش هر فعالیت و برنامه از ابتدا بررسی و بازرسی می شود. این امر مشخص می کند که آیا تخصیص بودجه به این فعالیت موجه است یا خیر.

مبانی بودجه ریزی در حسابداری

مبانی بودجه ریزی در حسابداری

به جز مواردی که به عنوان انواع بودجه در حسابداری ذکر شده است، موارد خاصی نیز وجود دارد که مبانی بودجه در حسابداری را تشکیل می دهد. سیستم های بودجه بندی بر اساس مبنایی که در بودجه استفاده می شود به شرح زیر طبقه بندی می شوند:

1- بودجه ریزی بر مبنای نقدی
در این روش بودجه بندی، اعتبارات و پرداخت ها به صورت نقدی برنامه ریزی و حدود پرداخت تعیین می شود. این روش برای کنترل هزینه ها و مطابقت آنها با اصول و مقررات جاری مناسب است.

2- بودجه ریزی بر اساس تعهدات
در این روش بودجه ریزی در حسابداری، اعتبارات، حدود پرداخت و ایجاد تعهدات را مشخص می کند. بدین معنا که در روش تعهد محور، اعتبارات به عنوان حدود مراجع قانونی برای ایجاد بدهی و بدهی ناشی از تحویل کالا یا خدمات و اجرای قراردادهای پرداختنی تعیین می شود.

آینده شغلی رشته حسابداری
بیشتر بخوانید

3- بودجه بندی بر اساس روش حسابداری تعهدی
اگرچه در ظاهر این مبنا همان بودجه ریزی مبتنی بر تعهد است، اما در واقع در روش بودجه ریزی تعهدی، اعتبارات شامل حدود پرداخت یا ایجاد تعهد نمی شود. کنترل نقدینگی نیز با استفاده از سامانه خزانه داری انجام می شود. در بودجه ریزی تعهدی، از آنجایی که اطلاعات مربوط به بدهی ها و یارانه های مورد استفاده افشا می شود، دارای مزایایی مانند شفاف سازی و تبیین سیاست های عمومی و خصوصی است.

سیستم کنترل بودجه چیست؟

در بودجه بندی و بودجه بندی برای شرکت های دولتی و خصوصی، آنچه بیش از همه اهمیت دارد توانایی کنترل و پیگیری هزینه های بودجه است. استفاده از اعتبارات اعطایی به هر واحد مالی در طول بودجه باید با مقررات و اصول تدوین شده هم توسط منابع بین المللی و هم توسط خود شرکت مطابقت داشته باشد. بنابراین لازم است از تمامی ابزارهای لازم برای کنترل بودجه و اعتبارات استفاده شود.

سیستم اطلاعات بودجه سیستم و نرم افزاری است که می تواند این کار را برای شما انجام دهد. برای افزایش کنترل و دقت عملیات بودجه، افزایش توانایی پیگیری و نظارت بر عملیات مالی و تسهیل عملیات می توانید از نرم افزارهای حسابداری موجود در بازار مالی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که برای خرید نرم افزار بودجه مناسب برای کسب و کار خود باید نکاتی مانند در دسترس بودن گزارشات پیشرفته در مورد نحوه هزینه بودجه و میزان اعتبارات دریافتی، امکان تنظیم گزارش های تفصیلی سه ماهه، دوره ای و سالانه، امکان صدور خودکار اسناد و فاکتورهای مالی، ثبت حسابداری و نگهداری حساب های بودجه و غیره. مراقب باشید.

اهداف تهیه بودجه در حسابداری چیست؟

،در تهیه بودجه و بودجه بندی در حسابداری اهداف خاصی تعیین می شود. اینکه تهیه بودجه و انجام فعالیت های خاص هدف کلی و غایی این کار است، درست نیست. بودجه نیز مانند سایر واحدهای امور مالی و واحد حسابداری دارای اهداف مشخصی است که باید تعریف و کنترل شود. اگر این اهداف در بودجه ریزی و بودجه ریزی اجرا نشود، یک محل کار فلج می شود. به طور خلاصه، اهداف مورد نظر بودجه بندی عبارتند از:

  • جزئیات برنامه و فعالیت های مورد نظر را تهیه و تعریف کنید
  • فعالیت ها را بر اساس ارقام در دوره های مختلف مشخص کنید
  • برآورد و پیش بینی هزینه فعالیت های تجاری آتی
  • هماهنگی فعالیت های بخش های مختلف سازمان برای دستیابی به اهداف مورد نظر
  • ایجاد استانداردها و تعیین مسئولیت های هر بخش و واحد
  • حدود هر واحد شرکت را بر اساس بودجه تعیین کنید
  • مغایرت ها و مغایرت های مالی در هر قسمت را مشخص کنید
مالیات تراکنش ها‌ی بانکی چقدر است
بیشتر بخوانید

اصول و ضوابط تهیه بودجه

برای تهیه بودجه باید اصول و استانداردهای خاصی را رعایت کنید. به منظور بودجه بندی صحیح در حسابداری، رعایت اصول زیر ضروری است:

سیاست های مشخص و اهداف قابل دستیابی داشته باشید
ساختار سازمانی مشخصی داشته باشید
وظایف هر بخش را مشخص کنید
طبقه بندی مناسب برای هر تراکنش مالی
نوع هزینه و مقدار آن را تعیین کنید
وجود سیستم حسابداری مشخص و منظم برای تایید ارقام بودجه با ارقام عملیاتی
در تعیین و پیش بینی بودجه به محدودیت ها توجه کنید
انواع روش های برآورد بودجه
بودجه دو جزء مشخص دارد. درآمد و اعتبار – هزینه ها و مخارج. برآورد بودجه برای هر دو طرف انجام می شود. به این معنی که هنگام پیش بینی بودجه در حسابداری شرکت باید درآمد سال جدید را پیش بینی کنید و هزینه های جدید را تخمین بزنید. تخمین اعدادی که مبنای منطقی ندارند نه تنها نمی توانند شما را به هدف بودجه بندی تان برساند، بلکه باعث اتلاف مالی و زمانی نیز می شود.

تجزیه و تحلیل درآمد اولین گام در بودجه بندی است. مقیاس بودجه و پروژه های شرکت باید مشخص شود. بسته به درآمد، می توان مقدار مشخصی از اعتبارات را به هر بخش اعطا کرد. در مرحله بعد باید نیازها را پیش بینی کنید. به عبارت دیگر، ببینید برای چه چیزهایی باید بودجه در نظر گرفته شود. کدام بخش ها باید بودجه دریافت کنند و باید اعتبار دریافت کنند. پس از آن، باید به سمت تبدیل این نیازهای پیش بینی شده به ارزش پولی بروید. تحول قیمت ها و دستمزدها، نرخ تورم، نرخ افزایش قیمت مواد اولیه، هزینه های مرتبط با توسعه و گسترش و غیره. را می توان در این بخش اعمال کرد.

خلاصه اصول و ضوابط تهیه بودجه

در دوره آموزشی حسابداری آموزشگاه پاکت با اصول اولیه و مفاهیم اولیه بودجه بندی آشنا می شوید. به یاد داشته باشید، بودجه بندی هرگز به حسابدار مبتدی واگذار نمی شود. با توجه به اهمیت و حساسیت بودجه بندی (که با دارایی ها، بدهی ها و سرمایه شرکت مرتبط است) تنها توسط مدیران مالی انجام می شود. اما ممکن است حسابداران ملزم به صدور اسناد بودجه باشند یا مسئول طبقه بندی درآمدهای بودجه و صورتحساب ها باشند. در این صورت بهتر است برای شرکت در دوره های مقدماتی و تخصصی دانشکده حسابداری بسته هم اکنون ثبت نام کنید.

برای مطالعه بیشتر : هزچیزی که در مورد اظهارنامه مالیاتی مستغلات و ثبت نام اظهارنامه اجاره املاک باید بدانید

آموزش حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *